Звичайна версія сайту
Перейти до вмісту
Функція захисту прав споживачів фінансових послуг запрацює в Національному банку на початку 2020 року

Функція захисту прав споживачів фінансових послуг запрацює в Національному банку на початку 2020 року

У Національному банку 6 серпня 2019 року відбувся круглий стіл з представниками фінансового сектору щодо обговорення концепції захисту прав споживачів фінансових послуг, яку було запропоновано до громадського обговорення у червні цього року.

Відкриваючи захід, Голова Національного банку Яків Смолій зауважив, що задля підвищення рівня фінансової інклюзії сьогодні регулятор бере на себе ініціативу у побудові дієвої системи захисту прав споживачів фінансових послуг.

«Фінансовий сектор потребує ефективного механізму захисту прав клієнтів фінустанов. Це дозволить зробити фінансові послуги ще привабливішими та заохотить громадян до ширшого їх використання. Для комплексного здійснення цієї функції ми створили новий підрозділ у Національному банку – управління захисту прав споживачів фінансових послуг, яке опікуватиметься захистом прав клієнтів та працюватиме над розвитком клієнтоорієнтованого регулювання. Від якісно виконаної нашої роботи виграють всі – і споживачі, і фінансові організації, які зможуть ще активніше просувати свої послуги для задоволення потреб своїх клієнтів», – зазначив Яків Смолій.

Голова Національного банку додав, що повноцінно функція захисту прав споживачів повинна запрацювати на початку 2020 року.

У ході заходу представники Національного банку звернули увагу на основні порушення під час надання фінансових послуг клієнтам, зокрема: нав'язування послуг третіх осіб, оманливий розрахунок відсоткової ставки (приховування тарифів та комісій), неправдива реклама.

«Оманлива реклама та приховані комісії у короткостроковій перспективі дозволяють банкам отримати прибуток, проте у довгостроковій – руйнують довіру населення до банківської системи. Така ситуація не сприяє зростанню економіки та відновленню кредитування. Саме тому ми плануємо встановити вимоги до розкриття інформації банками на їхніх сайтах та у рекламі. Таке регулювання є необхідним для вирівнювання інформації, яку отримує громадянин про фінансову послугу, та покликане сприяти конкуренції в банківській системі», – наголосила Перший заступник Голови НБУ Катерина Рожкова.

Вона зазначила, що перед підписанням договору споживач повинен чітко усвідомлювати основні умови отримання та користування фінансовою послугою та мати можливість легко порівняти пропозиції різних банків. У перспективі це спонукатиме громадян користуватися й іншими фінансовими послугами та зменшить рівень проблемних кредитів.

Начальник управління захисту прав споживачів фінансових послуг Ольга Лобайчук повідомила учасникам фінсектору, що коментарі та зауваження до оприлюдненої концепції захисту прав споживачів прийматимуться до 15 серпня 2019 року. Планується, що доопрацьовані проекти документів з врахуванням зауважень будуть ухвалені до кінця вересня поточного року, після чого у учасників ринку буде 3 місяці для додаткового налаштування веб-сайтів та зміни своїх маркетингових матеріалів.

«Після ухвалення концепції фінансові установи будуть зобов’язані розкривати на веб-сайтах та у своїй рекламі достовірну інформацію про власні продукти та попереджати клієнта про можливі ризики. Також вони повинні будуть забезпечити роботу зручних інструментів для порівняння вартості своїх послуг (калькулятор, приклади). Національний банк зі свого боку надасть фінустановам рекомендації щодо порядку розгляду звернень громадян та здійснюватиме нагляд за дотриманням вимог законодавства на основі аналізу їхніх звернень», – додала вона.

Директор департаменту стратегії та розвитку Сергій Карпенко розповів, що основним результатом від запровадження цієї функції має стати відновлення довіри населення до фінансового сектору.

«Аналіз світового досвіду  показує, що питанням захисту прав споживачів опікуються центральні банки більшості країн світу. Одним з ключових індикаторів рівня фінансової інклюзії у світі є наявність у громадянина поточного рахунку в банку. В Україні близько третини населення не мають рахунків в банках, саме тому для фінансових установ є перспектива для суттєвого зростання клієнтської бази у разі подолання прогалин у розкритті інформації про свої фінансові продукти та послуги», – додав він.

З презентацією заходу можна ознайомитись за посиланням.

Теги
Підписка на сповіщення

Підписатися на оперативні сповіщення про новини