Стара версія
Українська | English

Головна » Прес-центр » Новини » Архів » 2014 рік

Голова Національного банку України звітує перед громадськістю

31.12.2014

прес-реліз

 

30 грудня в Національному банку України відбулася прес-конференція Голови Національного банку України Валерії Гонтаревої.

 

Вона проінформувала громадськість про основні виклики, які нині постали перед банківською системою України, ситуацію на грошово-кредитному та валютному ринках, а також про плани регулятора щодо відновлення довіри до банків і фінансової системи країни.

 

За словами Голови Національного банку, поточний стан банківської системи є наслідком накопичених у попередні роки масштабних макроекономічних дисбалансів, неефективного функціонування впродовж останніх шести років банківського сектору, анексії Автономної Республіки Крим та воєнних дій на сході країни. Це головні причини падіння ВВП, стрімкої девальвації гривні та високих темпів інфляції.

 

Розповідаючи журналістам про заходи, яких вживав за цих умов Національний банк, Валерія Гонтарева зазначила, що найбільш "болісним" було рішення про перехід до гнучкого валютного курсу, прийняте спільно Національним банком та Урядом України у квітні цього року. Водночас вона наголосила, що таке рішення було своєчасним і отримало підтримку з боку Міжнародного валютного фонду та інших міжнародних кредиторів.

 

Валерія Гонтарева зауважила, що курс національної валюти є віддзеркаленням стану економіки і платіжного балансу та підкреслила, що в разі виникнення дисбалансів у платіжному балансі країни Національний банк України застосує свій інструментарій, зокрема інтервенції та адміністративні заходи. Проте ці механізми не можуть розглядатися як постійно діючі, вони мають тимчасовий і короткостроковий характер та запроваджуються для стабілізації ситуації в країні. Так у зв’язку з початком активних військових дій на сході країни і посиленням паніки на ринку регулятор був змушений ввести обмеження, зокрема жорсткі перевірки всіх експортно-імпортних контрактів, заборону на виплату дивідендів, а також введення обов’язкового продажу 75% валютної виручки.

 

"Повномасштабну фінансову кризу можна подолати тільки за допомогою рішучих консолідованих дій, які включають значну бюджетну економію та фінансову підтримку з боку міжнародних донорів. Тільки впевненість у майбутньому може повернути довіру населення та бізнесу до банківської системи. Для Національного банку України криза – це час для рішучих дій. Тому ми розпочали реальне реформування банківської системи", – зазначила Голова Національного банку України.

"Сьогодні Національний банк підтримує державний бюджет країни, яка переживає масштабну економічну та фінансову кризу. Слід розуміти, що кошти, які Національний банк "вливає" в економіку, надаючи фінансову підтримку банкам, викуповуючи державні цінні папери, здійснюючи продаж валюти для підтримання платежів НАК "Нафтогаз України" за імпортований природний газ, – це насамперед підтримка держави. У такій складній ситуації утримувати обмінний курс на рівноважному рівні дуже складно", – додала Голова Національного банку України .

 

"Національний банк України сьогодні в авангарді реформ у країні – він активно реформує як банківський сектор, так і себе, що підтверджує міжнародна спільнота",– зазначила Валерія Гонтарева. Вона також наголосила, що серед головних досягнень Національного банку України на шляху реформування банківської системи – перехід до гнучкого курсоутворення, кардинальна зміна підходу до рефінансування банків, оздоровлення банківського сектору шляхом його "очищення" та реформування системи Національного банку.

 

"Відтепер жоден банк не отримає рефінансування під сумнівну, неякісну заставу. Тільки якісна, підтверджена міжнародними аудиторами застава є підставою для отримання коштів від Національного банку", – запевнила Валерія Гонтарева. – "Банки можуть розраховувати на підтримку регулятора тільки якщо вони платоспроможні, мають достатній капітал або затверджену програму докапіталізації.

 

Посиленню стійкості банківської системи до ризиків сприяло виведення з ринку проблемних та неплатоспроможних банків, а також тих, що займалися відмиванням коштів. Проведене стрес-тестування найбільших банків дало змогу визначити банки, які потребують докапіталізації. Більшість власників цих банків уже розробили, а Національний банк затвердив плани їх докапіталізації", – повідомила Голова Національного банку України.

 

Валерія Гонтарева зауважила, що процес реформування банківської системи Національний банк України розпочав із себе і ознайомила журналістів з основними його етапами та напрямами. Трансформація організаційної структури регулятора вже привела до скорочення витрат на власне утримання на наступний рік майже на 6 млрд. грн., ці кошти надійдуть до державного бюджету України.

 

Також Голова Національного банку проінформувала присутніх про плани роботи та першочергові кроки регулятора, серед яких активна співпраця з міжнародними донорами для збільшення допомоги на підтримку дефіциту платіжного балансу, рекапіталізація банків та Фонду гарантування вкладів фізичних осіб. Крім того, Валерія Гонтарева повідомила, що Національний банк підготував низку змін до законодавства, зокрема щодо посилення захисту прав кредиторів, посилення відповідальності власників банків за інсайдерське кредитування та маніпуляції фінансовою звітністю, створення кредитного реєстру Національного банку та реструктуризації валютних кредитів тощо.

 

Валерія Гонтарева наголосила, що країна більше ніколи не буде жити за фіксованим курсом, а орієнтиром грошово-кредитної політики Національного банку України є перехід до режиму інфляційного таргетування. Для цього, за словами Голови Національного банку, необхідно на законодавчому рівні відмовитися від бюджетного домінування. Зі свого боку Національний банк створює Комітет з монетарної політики, який систематизуватиме процес прийняття рішень з питань монетарної політики відповідно до міжнародної практики.

 

Також вона висловила впевненість у тому, що Україна отримає необхідні обсяги фінансової підтримки від міжнародних фінансових організацій, що надасть Уряду час та можливості для проведення реформ.

 

  На початок сторінки  
 
Остання модифiкацiя   31.12.2014