Звичайна версія сайту
Перейти до вмісту
ПИТАННЯ ДНЯ: Банк самовільно відкрив вам кредит, щоб списувати платежі за обслуговування карти. Що робити?

ПИТАННЯ ДНЯ: Банк самовільно відкрив вам кредит, щоб списувати платежі за обслуговування карти. Що робити?

Кожна третя скарга споживачів фінансових послуг до Національного банку стосується кредитних відносин із банками. 

Однією з поширених проблем щодо вирішення яких звертаються до НБУ є така:

клієнт у банку отримав карту, щомісячний платіж за її обслуговування складає умовно 20 грн. Упродовж тривалого часу – 2-3 років – він не користувався картою, а потім виявив, що має заборгованість перед банком на суму умовно 20 тис. грн (або й значно більшу).

Справа в тому, що банк самостійно відкрив кредитний ліміт, щоб за рахунок нього списувати кошти за обслуговування картки. Водночас споживач не підписував із банком кредитного договору, а також не отримував від банку інформації про реальну річну процентну ставку за відкритим кредитом та про платежі у випадку прострочення.

Як вирішити таку ситуацію?

Вам варто спочатку звернутися безпосередньо до банку і вказати на відсутність кредитного договору з установою. Поясніть працівникам банку, що вам не надавалась інформація про реальну річну процентну ставку, загальну вартість кредиту, платежі у випадку прострочення.

Наголосіть, що вимоги банку про погашення боргу за кредитом є  безпідставними, адже банк списав борг та відсотки за рахунок кредиту, на який ви навіть не погоджувалися.

Упродовж місяця банк має надати вам відповідь. Якщо вона вас не задовольнила, звертайтеся до Національного банку. Профільний підрозділ – Управління захисту прав споживачів фінансових послуг – розгляне скаргу і звернеться до банку за поясненнями, якщо ваші права справді були порушені.

Практика свідчить, що після звернень Національного банку до банків у таких ситуаціях банки переважно погоджуються з аргументами регулятора та споживача і в результаті списують нарахований борг.

Зокрема, у ситуаціях щодо звернень, які надходили до НБУ, регулятор використовував такі аргументи:

  • відповідно до Умов та правил надання банківських послуг самого банку він може списувати платіж за рахунок наявних на рахунку коштів (а не відкриваючи кредит);
  • відповідно до Умов та правил надання банківських послуг самого банку списання платежу за обслуговування карти припиняється, якщо картою не користуються протягом 90 днів;
  • споживач не підписував кредитний договір та не давав згоду на встановлення кредитного ліміту, що є вимогою українського законодавства;
  • споживач не був ознайомлений із документами, де вказано реальну річну процентну ставку за кредитом, його загальну вартість, платежі у випадку прострочення, що є вимогою українського законодавства.

Довідково

У рубриці "Питання дня" ми аналізуємо конкретні звернення до Національного банку. Споживачам це має допомогти ліпше орієнтуватися, в яких випадках є ознаки порушення їх прав та як варто діяти. А банкам – розуміти, як побудувати свою роботу, аби споживачі справді розуміли умови отримання послуги та могли сумлінно виконувати свої зобов’язання.

Теги
Підписка на сповіщення

Підписатися на оперативні сповіщення про новини