Для ідентифікації автора електронного документа може використовуватися електронний підпис. Така норма міститься у статті 6 Закону "Про ЕДО".
Накладанням електронного підпису завершується створення електронного документа.
У разі створення електронного документа з використанням більш як одного електронного підпису та/або більш як однієї електронної печатки його створення завершується накладанням електронного підпису або електронної печатки останнім підписувачем чи створювачем електронної печатки відповідно до технології створення такого електронного документа.
Суб’єкти електронного документообігу використовують електронні підписи та електронні печатки у випадках, встановлених законодавством, або за домовленістю між відповідними суб’єктами.
Порядок використання електронного підпису у банківській системі України та на ринках небанківських фінансових послуг, державне регулювання та нагляд за діяльністю на яких здійснює Національний банк України, а також при наданні платіжних послуг визначається Національним банком України.
Частиною третьою статті 207 Цивільного кодексу України визначено, що використання при вчиненні правочинів факсимільного відтворення підпису за допомогою засобів механічного, електронного або іншого копіювання, електронного підпису або іншого аналога власноручного підпису допускається у випадках, установлених законом, іншими актами цивільного законодавства, або за письмовою згодою сторін, у якій мають міститися зразки відповідного аналога їхніх власноручних підписів, або іншим чином врегульовується порядок його використання сторонами.
Зазначимо, що Національний банк України відповідно до своїх визначених законодавством України повноважень врегулював використання електронних підписів і печаток під час створення, оброблення та зберігання електронних документів у банківській системі України та на ринках небанківських фінансових послуг, державне регулювання та нагляд за діяльністю на яких здійснює Національний банк України, у Положенні про використання електронного підпису та електронної печатки, затвердженому постановою Правління Національного банку України від 20.12.2023 № 172 (далі – Положення № 172).
Звертаємо увагу, що згідно зі статтею 7 Закону "Про ЕДО" оригіналом електронного документа вважається електронний примірник документа з обов’язковими реквізитами, у тому числі з електронним підписом автора або підписом, прирівняним до власноручного підпису відповідно до Закону України "Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги" (далі – Закон "Про ЕДП").
Оригінал електронного документа повинен давати змогу довести його цілісність та справжність у порядку, визначеному законодавством України. Статтею 12 Закону "Про ЕДО" установлено, що перевірка цілісності електронного документа проводиться шляхом підтвердження удосконаленого або кваліфікованого електронного підпису чи печатки, а в разі накладання на електронний документ електронного підпису чи печатки іншого виду - із застосуванням інших засобів і методів захисту інформації з дотриманням вимог законодавства у сфері захисту інформації.
КЕП має таку саму юридичну силу, як і власноручний підпис та має презумпцію його відповідності власноручному підпису (частина шоста статті 18 Закону "Про ЕДП"). Отже, використання сторонами КЕП повністю врегульовано і не потребує укладення між ними додаткового договору.
Перевірка та підтвердження КЕП та кваліфікованої електронної печатки здійснюється відповідно до вимог частини другої статті 18 Закону "Про ЕДП".
Перевірка та підтвердження удосконалених електронних підписів, що базуються на кваліфікованих сертифікатах відкритих ключів (далі – УЕП з кваліфікованим сертифікатом), здійснюється відповідно до Вимог до створення та перевірки удосконалених електронних підписів та печаток, що базуються на кваліфікованих сертифікатах відкритих ключів, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.12.2023 № 1298.
Згідно з пунктом 4 ПП НБУ від 20.12.2023 № 172 на період воєнного стану на території України та протягом шести місяців з дня його припинення чи скасування дозволяється використання УЕП з кваліфікованим сертифікатом, удосконалених електронних печаток з кваліфікованим сертифікатом користувачами електронних довірчих послуг для здійснення електронної взаємодії, електронної ідентифікації та автентифікації фізичних, юридичних осіб і представників юридичних осіб у випадках, коли законодавством України передбачено використання виключно КЕП чи кваліфікованих електронних печаток.
Згідно з пунктами 44, 70 Положення 172 суб’єкти електронної взаємодії мають право використовувати УЕП з кваліфікованим сертифікатом/електронну печатку з кваліфікованим сертифікатом у випадках, коли таке право встановлено законами України або нормативно-правовими актами Національного банку.
Суб’єкти електронної взаємодії не мають права використовувати УЕП з кваліфікованим сертифікатом/електронну печатку з кваліфікованим сертифікатом у разі виконання хоча б однієї з таких умов:
- УЕП з кваліфікованим сертифікатом/електронна печатка з кваліфікованим сертифікатом не включений до переліку ЕП, які можуть використовуватися для підписання електронних документів згідно з вимогами нормативно-правових актів Національного банку;
- аналоги електронних документів на паперових носіях повинні містити власноручний підпис відповідно до вимог законодавства України.
Пунктом 17 Положення 172 визначено, що використання УЕП, удосконаленої електронної печатки та простого ЕП здійснюється на підставі договору між установою і клієнтом / контрагентом установи або установою і особою, що має намір стати клієнтом / контрагентом установи. Договір укладається в письмовій формі після проведення ідентифікації та верифікації відповідно до вимог законодавства України клієнта / контрагента установи чи особи, що має намір стати клієнтом / контрагентом установи:
- у формі паперового документа з власноручними підписами сторін або
- як електронний документ із КЕП сторін, або
- як електронний документ з УЕП із кваліфікованим сертифікатом клієнта / контрагента установи та КЕП уповноваженого представника установи, або
- як електронний документ із ЦВП фізичної особи, визначеної в абзацах першому, третьому пункту 33 розділу IV цього Положення, та КЕП уповноваженого представника установи, з дотриманням вимог розділу IV цього Положення щодо використання ЦВП, або
- як електронний документ із використанням будь-яких видів ЕП, щодо яких між клієнтом / контрагентом установи та установою вже укладено договір відповідно до вимог одного з підпунктів 1–4 пункту 17 розділу II цього Положення.
Прикладом окремого регулювання використання електронного підпису є використання електронного підпису одноразовим ідентифікатором, визначеним Законом України "Про електронну комерцію" (далі – Закон "Про ЕК").
Звертаємо увагу, що порядок надання банківських послуг, випуску та обігу електронних грошей, здійснення переказу коштів не є предметом правового регулювання Закону "Про ЕК" і регулюється спеціальним законодавством.
Небанківським фінансовим установам під час запровадження технологій з використанням електронного підпису одноразовим ідентифікатором слід належним чином опрацьовувати питання захисту прав споживачів.