Шановні колеги,
Перш за все, я хотів би подякувати П’єру [Вуншу, очільнику центробанку Бельгії] та його чудовій команді за можливість взяти участь у цій конференції та поділитися досвідом українського центрального банку.
На ваше професійне судження я хочу винести кілька висновків, які сформувалися в мене та команди Національного банку України упродовж останніх двох років. Упродовж цих 716-ти днів повномасштабної війни росії проти України, яка точиться на території нашої держави, але впливає на весь світ.
24 лютого 2022 року, коли українці прокинулися від вибухів, глобальний устрій змінився назавжди. Це змусило подивитися на багато речей по-новому, в тому числі й на мандат центрального банку та шляхи його виконання.
Я міг би багато розповісти про досвід Національного банку України та наш мандат в умовах війни. Але за браком часу зупинюся лише на ключових моментах.
По-перше, перед нами постало питання безпеки в широкому сенсі.
Звичне нам середовище мирного часу вмить перетворилося на реальність воєнного стану. Коли ЗСУ стали до оброни кордонів на землі та в небі, завданням НБУ номер один стало зберегти функції національної валюти, забезпечити безперебійність платежів, вгамувати паніку.
В перші години повномасштабної війни центробанк активував заздалегідь підготовлений план дій. Миттєво зафіксував обмінний курс, запровадив обмеження, активував протоколи, що забезпечують безперервну роботу банківської системи. Навіть у розпал битви за Київ люди могли користуватися картками в магазинах, знімати готівку, здійснювати перекази.
Тож перший висновок чи інсайт, яким я хотів би поділитися: у кризових ситуаціях ми не піднімаємося до рівня своїх можливостей, а опускаємося до рівня своєї підготовки. І те, як добре ми підготуємося, визначатиме нашу спроможність виконувати мандат.
По-друге, ми зіткнулися з викликом енергетичного терору та масованих кібератак.
У період з жовтня 2022-го до березня 2023-го року росія випустила 875 ракет та сотні дронів по критичній енергетичній інфраструктурі. Міста і села на години і навіть дні опинялися без електроенергії та зв’язку, реальною була загроза тижневих блекаутів. Що це означало дня нас як для центрального банку? Нове завдання: забезпечити безперервну роботу банківської системи та безперебійний доступ українців до банківських послуг за будь-яких умов.
Рішенням став масштабний проєкт POWER BANKING, реалізований у співпраці з банками. Він об’єднав понад 2 тисячі відділень різних банків у єдину мережу. Ці відділення забезпечені альтернативними джерелами енергії, резервними каналами зв’язку, мають посилену інкасацію готівки та додатковий персонал, спільну систему протоколів безперервної діяльності. Навіть у найтемніші та найхолодніші дні зими люди могли здійснити касові операції або ж просто зарядити телефон та зігрітися у працюючих банківських відділеннях.
Та POWER BANKING – це не лише про відповідь на ракетні удари. Ми знову дивимося ширше – адже причиною блекауту може стати кібератака чи кліматична катастрофа. Наші протоколи POWER BANKING враховують і такі сценарії, а вони, погодьтеся, можуть статися не тільки в Україні.
Тож мій другий інсайт – центральний банк має забезпечувати свій мандат за будь-яких умов. НБУ вже зробив це частиною своєї “ДНКˮ. У травні 2023 року ми оновили Стратегію НБУ, в якій розширили формулювання нашої місії. Як і раніше, НБУ має забезпечувати цінову та фінансову стабільність. Але ми взяли на себе обов'язок роботи це за будь-яких умов.
По-третє, активізація санкційного треку стала однією з умов виживання.
Питання наявності ресурсу – це питання можливостей. Для України – тримати удар та зрештою перемогти. Для росії – продовжувати агресію та руйнацію глобального порядку.
Змінити баланс сил та позбавити рф ресурсів допомагають санкції. Тому їх посилення та постійний моніторинг дотримання увійшли до переліку наших завдань. Адже так чи інакше фінансові компанії є частиною цього “живленняˮ.
Ми робимо всі необхідні кроки всередині країни, розриваючи будь-які зв'язки нашого фінансового сектору з росією. Ми здійснили успішну націоналізацію російських банківських активів з метою забезпечення фінансової стабільності. Такі дії знижують ризики, пов’язані з терористичними спробами росії завдати удару по нашій фінансовій системі та підважити нашу обороноздатність.
Також активно комунікуємо з партнерами, щоб посилити міжнародний санкційний трек. Неприпустимо закривати очі на те, наскільки глобальним є вплив війни росії проти України. І від того, як скоро настане Перемога України, залежатимуть глобальний економічний та політичний ландшафти.
Звідси мій третій інсайт: санкції є важливим елементом глобальної політики. Центробанки неминуче залучаються до їх реалізації та мають справу з пов'язаними із цим викликами.
По-четверте, підтримка обороноздатності стала невід'ємною частиною нашого мандата в умовах війни.
У 2022 році ми ухвалили важкі, але осмислені кроки щодо короткострокової підтримки уряду для фінансування військових видатків. Війна спричинила безпрецедентне зростання бюджетної потреби.
Війну не можна поставити на паузу. Знайти за кілька днів джерела фінансування бюджету неможливо. Це, власне, й вимагало від НБУ швидких та осмислених рішень у формі монетизації бюджету. Та водночас розроблення плану для подолання її наслідків та уникнення емісії в майбутньому
Невід'ємний елемент цього плану – взаємодія фіскальної та монетарної влади. Це питання часто порушується на світових конференціях. Я чую його у виступах колег із МВФ, з Європейського центрального банку.
Ми також маємо непересічний досвід.
Перезавантаження відносин в умовах повномасштабного вторгнення дало нам змогу відновити внутрішній борговий ринок та уникнути емісійного фінансування дефіциту бюджету в 2023 році. Ми змогли повернути довіру до національної валюти, що знизило тиск на обмінний курс та на ціни. Зрештою, нам вдалося зменшити ризики вимушеної емісії. Вирішальну роль у цьому відіграла незалежність НБУ.
В результаті інфляція, сягнувши піку в 27% у 2022 році, знизилася до довоєнної інфляційної цілі у 5%. Нам вдалося зупинити спад економічної активності та перейти до поступового відновлення – ВВП минулого року зріс більш ніж на 5% після скорочення у 2022 році майже на третину.
Єдність позиції української влади та водночас повага й непохитне дотримання мандатів обох інституцій дали нам змогу довести свою спроможність та залучити необхідне фінансування. І тут я хочу вкотре подякувати пані Крісталіні Георгієвій за довіру, підтримку та лідерство Міжнародного валютного фонду, яке об'єднало донорську коаліцію навколо України та стало замковим каменем. Сподіваюся, ця співпраця триватиме і надалі.
Цього року важливість міжнародної підтримки та консолідації зусиль не зменшиться, навпаки – вона лише збільшиться. Війна триває.
Отже, мій четвертий інсайт – ефективна взаємодія з фіскальною владою та міжнародними партнерами є не лише ресурсом для забезпечення мандата центрального банку, а і джерелом спроможності країни.
І останній, п'ятий блок. Для нас критично важливо розробляти та впроваджувати заходи для забезпечення впевненого відновлення та повоєнної відбудови.
Це чітко відображено, як у внутрішній політиці, так і в документах про співпрацю. Якщо на першому етапі нашої програми з МВФ меморандум визначає ключовою задачею “підтримку макроекономічної, зовнішньої та фінансової стабільності, щоб зміцнити потенціал України на її шляху до Перемогиˮ, то вже другий етап фокусується на відбудові та відновленні. Ці слова згадуються в тексті меморандуму з МВФ більше 80 разів.
Для цього важливим є перехід від антикризових заходів до далекоглядної збалансованої політики. З цією метою ми відмовилися від фіксації курсу на користь гнучкості. Ми знижуємо облікову ставку. Крок за кроком ми пом'якшуємо обмеження на валютному ринку та поступово рухаємося до стратегічної мети – повернення до інфляційного таргетування.
Ми повертаємося до нормальності, і я сподіваються, що ми продовжимо цей шлях, незважаючи на війну, що триває.
Впевнене відновлення економіки потребує також розвитку кредитування. Саме тому ми готуємо Стратегію розвитку кредитування з урахуванням воєнних реалій, зокрема потреби підсилити обороноздатність країни.
Я хотів би підсумувати свою доповідь таким: досвід України демонструє, що попри те, що наш мандат чітко закріплений, нові виклики спонукають нас шукати нові шляхи його виконання, і вони можуть бути різними.
Найважливіший інсайт за 2 роки повномасштабної війни – ми, центробанкіри, повинні навчитися дивитися ширше.
Сьогодні 716-й день війни в Україні. Лише в Києві за цей час пролунало 978 повітряних тривог. Водночас кількість викликів і їх масштаб збільшився не лише для України. Я впевнений, що з цим погоджуються усі присутні на цій конференції.
Повномасштабна, кривава, руйнівна війна росії проти України посилила виклики глобальної війни, протистояння, геофрагментацію та деглобалізацію. Вона порушила “обмін речовинˮ у фінансовій системі. Цей виклик – глобальний.
А тому сьогодні центральні банки мають вагомі підстави визнати, що Перемога України не протирічить їх мандату, а є важливим елементом його досягнення. Адже це питання глобальної безпеки та глобальної макрофінансової стабільності зараз і в майбутньому.
Конференція відбулася у Брюсселі. Організатор: Національний банк Бельгії.
Підписатися на оперативні сповіщення про новини