12 червня у київському інноваційному парку UNIT.City розпочався другий міжнародний "Форум з фінансової інклюзії. Нікого за бортом". Як і минулого року, форум спільно організований Національним банком, учасниками ринку, міжнародними партнерами. Цьогорічна подія об’єднала спікерів із Австралії, Великої Британії, Індії, Кенії, Норвегії, Польщі, США, Туреччини та понад 300 гостей форуму – посадовців, бізнесменів, експертів, освітян, громадських діячів.
Великою вдачею для форуму стало спеціальне звернення до учасників від Її Королівської Величності Максими, Королеви-консорт Нідерландів, яка є Спеціальною уповноваженою Генерального Секретаря ООН з питань фінансової інклюзії задля розвитку, Почесною меценаткою Глобального партнерства за фінансову інклюзію Великої двадцятки, а також Почесною головою Голландської платформи з фінансової грамотності Money Wise. Її Королівська Величність Максима – провідний голос у світі з питань просування загальнодоступних, ефективних і безпечних фінансових послуг і їхнього відповідального використання.
"На світовому рівні ми спостерігаємо, як творці політики і приватний сектор сприяють швидкому прогресу через використання можливостей цифрових технологій і пошук спільних рішень. Я звертаюся до всіх зацікавлених сторін, як з державного, такі з приватного секторів, співпрацювати задля пошуку шляхів посилення економічного зростання в Україні і закордоном та покращення фінансового життя кожного", – закликала учасників форуму Її Королівська Величність Максима, Королева-консорт Нідерландів у своєму письмовому зверненні до учасників форуму. Звернення зачитав посол Королівства Нідерландів в Україні Едуард Хукс.
Разом із Королевою Максимою з привітальним словом до учасників форуму звернулась Cюзан К. Фрітц, директор Регіональної місії USAID в Україні та Білорусі. "Розвиток фінансового сектору – це не просто результат економічного зростання; розвиток фінансового сектору сприяє економічному зростанню. Для досягнення сталого економічного зростання Україні потрібний добре розвинений та інклюзивний фінансовий сектор", – зазначила Сюзан К. Фрітц, директор Регіональної місії USAID в Україні та Білорусі.
Голова Національного банку України Яків Смолій виступив із основною доповіддю форуму.
"Фінансова інклюзія примножує можливості українців. Доступ до кредитів сприяє підприємництву, а доступ до страхування створює "подушку безпеки". На макро рівні це спроможність країни протидіяти кризовим явищам. А для кожного українця – можливість бути готовим до швидких змін та непередбачуваних обставин, якими так сильно наповнене життя нашої країни в останні два десятиліття", – наголосив на позитивних результатах від підвищення фінансової доступності Голова Національного банку України Яків Смолій.
У яких напрямках Україні потрібно посилювати роботу? Організатори пропонують розібратися під час тематичних дискусій.
Фінансова інклюзія: світові тенденції та практики
"Ключовим фактором успіху в залученні людей у фінансову систему є співпраця бізнесу та держави. Сьогодні безготівкова інфраструктура в країні стрімко розвивається, а реалізовані у партнерстві рішення smart city – з інтеграції платежів у міську інфраструктуру – часто стають драйверами безготівкового стилю життя. Ми бачимо великий потенціал для розвитку безготівкової економіки у впровадженні digital-рішень. За дослідженням Mastercard Digitalization Trust Survey 2019, українці дуже відкриті до інновацій і навіть випереджають в цьому багато європейських країн: 87% наших співгромадян хочуть платити смартфоном, 58% української аудиторії вже користуються платіжними додатками, що є одним із найвищих показників у Європі. Ми активно працюємо над впровадженням технологічних рішень, які стимулюватимуть ще більше українців надавати перевагу безготівковим платежам і включатися у фінансову систему", – підкреслила Інга Андрєєва, генеральний директор Mastercard в Україні та Молдові.
Загальний доступ і користування фінансовими послугами: чия відповідальність?
"Довіра – важливий фактор у користуванні фінансовими сервісами. Для посилення довіри та підвищення фінансової інклюзії Національний банк встановлює нові стандарти захисту прав споживачів фінпослуг. Ми починаємо впроваджувати нове регулювання. Три основні кроки для його реалізації: розробляємо нове регулювання взаємин клієнт – провайдер фінпослуг; створюємо в НБУ окремий підрозділ, якій буде опікуватися саме зверненнями громадян, а також запускаємо Call-center та Єдиний центр прийому громадян, щоб вони могли оперативно отримувати відповіді на свої питання", – розповів заступник Голови Національного банку Роман Борисенко.
Фінансова грамотність: допомагаючи українцям тримати власні фінанси під контролем
"Національні стратегії із фінансової грамотності впроваджуються вже у понад 50 країнах світу. Результативність національного підходу не викликає сумнівів: серед країн, що першими впорядкували свої заходи на базі стратегії, найбільше країн-лідерів за рівнем фінансової грамотності. В Україні на спільну для усього фінансового сектору стратегію фінансової грамотності учасники ринку чекали давно. Зараз на базі потужного фундаменту напрацювань останніх 5 років Національний банк як лідер реформ фінансового сектору серед держорганів презентує своє бачення майбутнього. Найважливіше: стратегія покликана дати українцям конкретні вміння та навички для успішного фінансового життя та індивідуальної фінансової стабільності", – наголосила директор Департаменту комунікацій Національного банку Наталія Бондаренко.
Бізнес та інновації: тандем уряду й галузі
"Згідно з дослідженнями Світового Банку третина населення України залишається поза фінансовою системою. Якщо говорити про економічно активну частину населення з огляду сфери діяльності Visa, то ми відзначаємо три ключових тренди, які сприяють зростанню фінансової грамотності. По-перше, це вплив бар’єрів у використанні безготівкових платежів на рівень фінансової грамотності, наприклад, пов’язаних з безпекою. По-друге, доступність безготівкових платежів – можливість сплачувати безконтактно в транспорті формує звичку і сприяє загальному зростанню безконтактних платежів. І, по-третє, якість взаємодії та функціональність онлайн- і мобільного банкінгу та інформації, яку отримує споживач від банку-емітента", – зазначила Віра Платонова, старший віце-президент, голова регіону СНД та Південно-Східної Європи компанії Visa.
Під час форуму Національний банк оголосить свої плани щодо посилення роботи із захисту прав споживачів, а також презентує ринку бачення стратегії фінансової грамотності.
Повний текст промови Голови НБУ Якова Смолія.
Пряма трансляція та більше деталей про Форум: https://finclusion.bank.gov.ua/
Довідково
Організатори форуму: Національний банк України, проект USAID "Трансформація фінансового сектору" та компанії Mastercard і Visa.
Форум є платформою для дискусії щодо доступності фінансових послуг в Україні, а також обміну ідеями зі співробітництва держави, бізнесу і неурядових організацій та формування спільного бачення шляхів підвищення фінансової залученості українців.
Національний банк України визначив фінансову інклюзію однією зі своїх стратегічних цілей. Фінансова інклюзія – створення умов для залучення усіх сегментів населення та бізнесу до користування різноманітними фінансовими послугами, які доступні за інфраструктурою та ціною, офіційно урегульовані та відповідають потребам населення з метою стимулювання економічного зростання країни та зменшення соціальної нерівності у суспільстві.
OECD/INFE визначає фінансову інклюзію як процес просування доступного, вчасного та повноцінного доступу до широкого спектру фінансових продуктів і послуг, поширення їхнього використання серед всіх прошарків суспільства через впровадження існуючих та інноваційних підходів включно з фінансовою обізнаністю та освітою з метою просування як фінансового добробуту, так і економічної та соціальної інклюзії.