Сьогодні у Національному банку України відбулася спільна зустріч між представниками регулятора, Міністерства економічного розвитку і торгівлі України та банків.
На зустрічі Національний банк у рамках реалізації Комплексної програми розвитку фінансового сектору України до 2020 року презентував модель дистанційної ідентифікації клієнтів банків для отримання ними адміністративних послуг, а також проект Положення про Єдину національну систему дистанційної ідентифікації BankID.
Заступник Голови Національного банку України Яків Смолій розповів, що робота над створенням сервісу для підтвердження інформації про фізичних та юридичних осіб – клієнтів банку для доступу до публічних реєстрів тривала майже рік, а учать у ній брала майже вся українська банківська спільнота.
Після вивчення міжнародного досвіду проектна команда Національного банку розпочала тестування наявних технологій BankID, щоб визначити найбільш ефективну та надійну платформу для формування та розвитку державної системи дистанційної ідентифікації.
“Ми дуже ретельно пропрацювали і технологічну, і нормативну складові системи BankID. Розпочинаючи цю роботу, ми розуміли, що система має базуватися на платформі, яка користуватиметься довірою всіх гравців банківського середовища. Національний банк гарантує банківську таємницю стосовно інформації про клієнтів банків та використання сучасних технологій захисту інформаціїˮ, – зазначив він. За його словами, система BankID надасть можливість клієнтам банків через дистанційні канали обслуговування вже у найближчому майбутньому просто та зручно користуватися всім спектром адміністративних послуг держави та стане платформою для передачі ідентифікації від банків до Єдиного державного порталу адміністративних послуг.
“Крім того, я хочу подякувати новатору у цій сфері – ПАТ “ПриватБанкˮ, який першим серед банків почав активно просувати тематику дистанційної ідентифікації громадян та підприємств для отримання адміністративних послуг в електронному режимі і чий досвід у цьому питанні важко переоцінити. Також Національний банк високо цінує співпрацю з АТ “Ощадбанкˮ, який брав безпосередню участь у розробці технічної платформи для роботи системи BankIDˮ, – наголосив Яків Смолій.
У свою чергу директор Департаменту інформаційних технологій Національного банку України Володимир Нагорнюк розповів, що основний принцип системи BankID – забезпечення рівних можливостей для всіх банків-учасників: “Регулятор виконуватиме лише роль транзитера інформації, не зберігатиме та не використовуватиме відомості про клієнтів банків, водночас, у разі потреби, він зможе виступити арбітром у вирішенні спірних питаньˮ.
За його словами, під час розробки Національний банк України детально проаналізував вітчизняний та міжнародний (естонський, шведський та норвезький) досвід функціонування подібних систем ідентифікації та зупинився на системі, розробленій компанією Unity-Bars. “Ця IT-компанія має багаторічний досвід роботи у банківський сфері та користується довірою серед її учасниківˮ, – додав він.
“Міністерство економічного розвитку і торгівлі України виступає за надання адміністративних послуг в нашій країні у перспективі саме в електронному вигляді без залучення великої кількості державних ресурсів. Це є правильний шлях, спрямований на оптимізацію взаємодії держави та громадянина, а також на зменшення державних витрат на процес надання адміністративних послуг, – зауважила заступник Міністра економічного розвитку і торгівлі України Юлія Клименко. – Ми вдячні Національному банку за те, що він взяв на себе цю відповідальну місію та впроваджує систему BankID, що дасть змогу більшій кількості громадян України зручно та швидко скористатися адміністративними послугамиˮ.
Директор Департаменту розвитку інформаційно-комунікаційних технологій, документообігу та електронних сервісів Міністерства економічного розвитку і торгівлі України Леся Чміль розповіла, що зараз у міністерстві триває активна робота над упорядкуванням переліку державних адміністративних послуг, удосконалення процедур та підсилення центрів їх надання, а також запровадження надання адміністративних послуг в електронному вигляді через Єдиний державний портал. “Наразі ми вважаємо, що система BankID є найдоступнішим для населення способом ідентифікації для одержання адміністративних послуг, які надає держава. Оскільки банківський сектор сьогодні має високий потенціал розвитку і майже кожен громадянин нашої країни є клієнтом банку та отримує банківські послугиˮ, – пояснила Леся Чміль.
За результатами зустрічі відбулося підписання Меморандуму про співробітництво між Національним банком та Міністерством економічного розвитку і торгівлі України щодо дистанційної ідентифікації клієнтів банків, які бажають отримати електронні адміністративні послуги через Єдиний державний портал Міністерства економічного розвитку і торгівлі України.
Учасники заходу домовилися про активну участь у роботі на проектом Положення про Єдину національну систему дистанційної ідентифікації BankID, що перебуває у стадії громадського обговорення.
Під час обговорення перспектив розвитку системи BankID банкіри також акцентували увагу на одному з ключових питань, що полягає у можливостях отримувати через систему BankID не лише адміністративні, а й банківські послуги. Як пояснив директор Департаменту інформаційних технологій Володимир Нагорнюк, з огляду на сьогоднішні норми законодавства надання таких послуг поки неможливе, але в перспективі за умови внесення необхідних нормативних змін з ініціативи тих же банків, такі побажання банків можуть бути реалізовані.
Крім того, банкіри високо оцінили той факт, що національна система BankID створена на базі Національного банку, і це посилює довіру до неї з боку банківської спільноти.
Національний банк не обмежує коло учасників системи та зацікавлений у приєднанні максимальної кількості учасників ринку до єдиної державної системи BankID.