Перейти до вмісту
Національний банк у вересні 2025 року застосував до трьох банків та десяти небанківських фінансових установ заходи впливу за порушення у сфері фінансового моніторингу та валютного законодавства

Національний банк у вересні 2025 року застосував до трьох банків та десяти небанківських фінансових установ заходи впливу за порушення у сфері фінансового моніторингу та валютного законодавства

Національний банк України за порушення законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення (далі – ПВК/ФТ), валютного законодавства у вересні 2025 року застосував до трьох банків та десяти небанківських фінансових установ заходи впливу.

Заходи впливу застосовано до:

АТ "АСВІО БАНК":

1) штраф у розмірі 7 702 580,00 грн за порушення вимог:

  • частин першої та другої статті 7 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" (далі – Закон про ПВК/ФТ) у частині неналежного виконання банком обов’язку застосовувати у своїй діяльності ризик-орієнтований підхід;
  • пункту 4 частини другої статті 8 Закону про ПВК/ФТ у частині неналежного виконання банком обов’язку щодо здійснення належної перевірки клієнта, зокрема в частині проведення на постійній основі моніторингу ділових відносин та фінансових операцій клієнта, що здійснюються у процесі таких відносин, щодо відповідності таких фінансових операцій наявній у банку інформації про клієнта, його діяльність та ризик;

2) штраф у розмірі 1 000 000,00 грн за порушення вимог пункту 15 частини другої статті 8 Закону про ПВК/ФТ та пункту 79 розділу ІV Положення про порядок організації та здійснення нагляду у сфері фінансового моніторингу, валютного нагляду, нагляду у сфері реалізації спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), затвердженого постановою Правління Національного банку України від 30 червня 2020 року № 90 (зі змінами) (далі – Положення № 90). Порушення полягає в неналежному виконанні банком обов’язку своєчасно та в повному обсязі подавати на запити Національного банку достовірну інформацію та/або документи, копії документів, що стосуються виконання банком вимог законодавства у сфері ПВК/ФТ та необхідні для здійснення нагляду у сфері ПВК/ФТ, у тому числі для перевірки фактів порушень вимог законодавства у сфері ПВК/ФТ;

3) штраф у розмірі 400 000,00 грн за порушення вимог частини дев’ятої статті 11 Закону України "Про валюту і валютні операції" (далі – Закон про валюту), підпункту 2 пункту 3, пункту 7 Положення про порядок здійснення уповноваженими установами аналізу та перевірки документів (інформації) про валютні операції, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 02 січня 2019 року № 8 (зі змінами) (далі – Положення № 8), пункту 6 розділу І Положення про здійснення операцій із валютними цінностями, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 02 січня 2019 року № 2 (зі змінами), пункту 8 розділу І Положення про валютний нагляд, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 03 січня 2019 року № 13 (зі змінами). Порушення полягає в неналежному виконанні банком обов’язку щодо здійснення валютного нагляду, неврахуванні при здійсненні валютного нагляду вимог Положення № 8, а саме в несвоєчасному виявленні банком окремого індикатора валютних операцій, зазначеного в додатку до Положення № 8;

АТ "МОТОР-БАНК":

1) штраф у розмірі 6 200 000,00 грн за порушення вимог:

  • частин першої та другої статті 7 Закону про ПВК/ФТ у частині неналежного виконання банком обов’язку застосовувати у своїй діяльності ризик-орієнтований підхід;
  • пункту 4 частини другої статті 8 Закону про ПВК/ФТ у частині неналежного виконання банком обов’язку щодо здійснення належної перевірки нових, а також існуючих клієнтів;
  • пункту 15 частини другої статті 8 Закону про ПВК/ФТ та пункту 79 розділу ІV Положення № 90 у частині неналежного виконання обов’язку своєчасно та в повному обсязі надавати на запити Національного банку достовірну інформацію та/або документи (висновки, рішення тощо), копії документів або витяги з документів, що стосуються виконання банком вимог законодавства у сфері ПВК/ФТ, у тому числі для перевірки фактів порушень вимог законодавства у сфері ПВК/ФТ;

2) штраф у розмірі 51 000,00 грн за порушення вимог частини першої статті 10 Закону про валюту та пункту 6 розділу ІІ Правил організації статистичної звітності, що подається до Національного банку України в умовах особливого періоду, затверджених постановою Правління Національного банку України 18 грудня 2018 року № 140 (зі змінами) (далі – Правила № 140), у частині неподання до Національного банку інформації про валютні операції клієнтів на звітну дату;

3) письмове застереження за порушення вимог частини першої статті 8 Закону про ПВК/ФТ у частині неналежного виконання банком обов’язку з урахуванням вимог законодавства, результатів національної оцінки ризиків та оцінки ризиків, притаманних його діяльності, розробляти, впроваджувати та оновлювати внутрішні документи з питань ПВК/ФТ, а також в частині відсутності у внутрішніх документах з питань ПВК/ФТ процедур, достатніх для забезпечення ефективного управління ризиками;

АТ "Ощадбанк" – штраф у розмірі 500 000,00 грн за порушення вимог підпункту "б" пункту 11 частини другої статті 8 Закону про ПВК/ФТ, що полягає в поданні банком на запити спеціально уповноваженого органу додаткової інформації з порушенням встановленого строку;

ТОВ "УПР":

1) штраф у розмірі 16 602 120,00 грн за порушення вимог пункту 2 частини другої статті 8 Закону про ПВК/ФТ, що полягає в неналежному виконанні установою обов’язку забезпечити належну організацію та проведення первинного фінансового моніторингу.

Зазначене призвело до:

  • неналежного виконання установою обов’язку застосовувати у своїй діяльності ризик-орієнтований підхід, що є порушенням вимог частин першої та другої статті 7 Закону про ПВК/ФТ;
  • неналежного виконання установою обов’язку здійснювати оцінку / переоцінку ризиків, у тому числі притаманних її діяльності, документувати їх результати, а також підтримувати в актуальному стані інформацію щодо оцінки ризиків, притаманних її діяльності (ризик-профіль суб’єкта первинного фінансового моніторингу), що є порушенням вимог абзацу другого частини другої статті 7 Закону про ПВК/ФТ;
  • неналежного виконання установою обов’язку здійснювати управління ризиками, пов’язаними із запровадженням чи використанням існуючих інформаційних продуктів, ділової практики або технологій, у тому числі таких, що забезпечують проведення фінансових операцій без безпосереднього контакту з клієнтом, що є порушенням вимог пункту 25 частини другої статті 8 Закону про ПВК/ФТ;
  • неналежного виконання установою обов’язку з урахуванням вимог законодавства, результатів оцінки ризиків, притаманних її діяльності, розробляти, впроваджувати внутрішні документи з питань ПВК/ФТ, а також в частині неналежного розроблення у внутрішніх документах з питань ПВК/ФТ процедур, достатніх для забезпечення ефективного управління ризиками, що є порушенням вимог абзаців першого та другого частини першої статті 8 Закону про ПВК/ФТ;
  • неналежного виконання установою обов’язку повідомляти спеціально уповноважений орган про зміну відомостей, зокрема про звільнення / призначення відповідального працівника; призначення особи, яка тимчасово буде виконувати обов’язки відповідального працівника у разі його відсутності, зміну відомостей про відповідального працівника чи особу, яка тимчасово виконує його обов’язки, що є порушенням вимог пункту 1 частини другої статті 8 Закону про ПВК/ФТ;
  • неналежного виконання установою обов’язку щодо здійснення належної перевірки клієнта (його представника), що є порушенням вимог пункту 4 частини другої статті 8 Закону про ПВК/ФТ, частини двадцятої статті 11 Закону про ПВК/ФТ;
  • нездійснення верифікації платників (ініціаторів) в частині даних, наведених у підпункті "а" пункту 1 частини першої статті 14 Закону про ПВК/ФТ, що є порушенням пункту 4 частини другої статті 8, абзацу четвертого частини четвертої статті 11, частини другої статті 14 Закону про ПВК/ФТ, та, як наслідок, несупроводження переказів інформацією про платників (ініціаторів) переказів, що є порушенням вимог підпункту "а" пункту 1 частини першої статті 14 Закону про ПВК/ФТ;
  • неналежного виконання установою обов’язку подавати в повному обсязі на запити Національного банку достовірну інформацію та/або документи, копії документів або витяги з документів, що стосуються виконання установою вимог законодавства у сфері ПВК/ФТ та необхідні для здійснення нагляду у сфері ПВК/ФТ, у тому числі для перевірки фактів порушень вимог законодавства у сфері ПВК/ФТ, що є порушенням вимог пункту 15 частини другої статті 8 Закону про ПВК/ФТ та пункту 44 розділу ІІ Положення № 90;
  • неналежного забезпечення запровадження установою системи автоматизації (налаштування та автоматизації), що має забезпечувати, зокрема, постійний моніторинг фінансових операцій клієнтів з метою оперативного виявлення індикаторів підозрілості фінансових операцій, що є порушенням вимог пункту 16 розділу ІІ Положення про здійснення установами фінансового моніторингу, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 28 липня 2020 року № 107 (зі змінами) (далі – Положення № 107);

2) письмове застереження за порушення вимог:

  • пункту 20 додатка 1 до Положення № 107 в частині внесення до анкети інформації (даних), достовірність якої (яких) не підтверджується наявними в установі відповідними документами (їх копіями);
  • пункту 6 розділу ІІ Правил № 140 у частині подання звітності з питань ПВК/ФТ із порушенням порядку формування показників статистичної звітності;

ПрАТ СК "ПЗУ УКРАЇНА" – штраф у розмірі 595 000,00 грн за порушення вимог:

  • частин першої та другої статті 7 Закону про ПВК/ФТ, що полягає в неналежному застосовуванні установою у своїй діяльності ризик-орієнтованого підходу;
  • абзацу сьомого частини п’ятої статті 7 Закону про ПВК/ФТ, що полягає в неналежному виконанні установою обов’язку щодо встановлення високого ризику ділових відносин клієнтам, стосовно яких (кінцевих бенефіціарних власників яких) застосовані спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи (санкції) відповідно до статті 5 Закону України "Про санкції";
  • абзаців першого та другого частини першої статті 8 Закону про ПВК/ФТ, що полягає в неналежному виконанні установою обов’язку з урахуванням вимог законодавства, результатів національної оцінки ризиків та оцінки ризиків, притаманних її діяльності, розробляти, впроваджувати та оновлювати внутрішні документи з питань ПВК/ФТ, а також в частині неналежного розроблення у внутрішніх документах з питань ПВК/ФТ процедур, достатніх для забезпечення ефективного управління ризиками;
  • пункту 4 частини другої статті 8 Закону про ПВК/ФТ, що полягає в неналежному здійсненні належної перевірки нових, а також існуючих клієнтів;
  • пункту 15 частини другої статті 8 Закону про ПВК/ФТ та пункту 44 розділу ІІ Положення № 90, що полягає в неналежному виконанні установою обов’язку в повному обсязі подавати на запити Національного банку достовірну інформацію та/або документи, копії документів або витяги з документів, що стосуються виконання установою вимог законодавства у сфері ПВК/ФТ та необхідні для здійснення нагляду у сфері ПВК/ФТ, у тому числі для перевірки фактів порушень вимог законодавства у сфері ПВК/ФТ;
  • пункту 2 частини чотирнадцятої (тринадцятої ) статті 11 Закону про ПВК/ФТ, що полягає в нездійсненні установою стосовно клієнтів, які (кінцеві бенефіціарні власники яких) є політично значущими особами, членами їх сімей, та особами, пов’язаними з політично значущими особами, заходу щодо одержання дозволу керівника установи для встановлення ділових відносин;
  • частини четвертої статті 15 Закону про ПВК/ФТ та пункту 4 додатка 11 до Положення № 107, що полягає в недотримані заборони встановлювати ділові відносини з особами, яких включено до переліку осіб, пов’язаних із провадженням терористичної діяльності або стосовно яких застосовано міжнародні санкції;
  • пункту 5 додатка 10 до Положення № 107, що полягає в неотриманні необхідної інформації від третьої сторони до встановлення ділових відносин (проведення фінансової операції без встановлення ділових відносин) з клієнтом при використанні установою інструменту покладання;

ТОВ "ФК "ФІНОФІС" – штраф у розмірі 400 000,00 грн за порушення вимог пункту 5 постанови Правління Національного банку України від 29 липня 2022 року № 165 "Про особливості регулювання та нагляду за здійсненням діяльності з торгівлі валютними цінностями в готівковій формі в період дії воєнного стану та внесення змін до постанови Правління Національного банку України від 06 березня 2022 року № 39" (далі – Постанова № 165). Порушення полягає в незабезпеченні обладнання приміщення окремого структурного підрозділу установи системою технологічного відеоконтролю за процесом обслуговування клієнтів (далі – система технологічного відеоконтролю), що має забезпечувати обов’язкову реєстрацію та архівацію відеосигналу із зони робочого місця працівника структурного підрозділу установи, який здійснює операції із торгівлі валютними цінностями в готівковій формі строком не менше ніж 14 діб та має технічну можливість надання на вимогу уповноважених працівників Національного банку (інспекційної групи) під час проведення виїзної перевірки структурного підрозділу установи копії фрагмента даних відеоархіву за конкретний проміжок часу;

ПРАТ "УФГ" – штраф у розмірі 50 000,00 грн за порушення вимог підпункту 2 пункту 5 Постанови № 165 у частині незабезпечення обладнання приміщення окремого структурного підрозділу установи, де встановлено відеореєстратор, системою технологічного відеоконтролю, що має забезпечувати наявність у відеоматеріалах інформації про фактичний час;

ПТ "ЛОМБАРД ПЛАТИНУМ СКАРБ", ТОВ "АТРІУС", ТОВ "КРЕДІТ ІНВЕСТМЕНТ ГРУП", ТОВ "ФК "ЕЛ.ЕН.ГРУП", ТОВ "ФК "МУСТАНГ ФІНАНС" – штрафи у розмірі 51 000,00 грн кожній установі за порушення вимог пункту 5 розділу ІІ Правил № 140 та пункту 15 додатка до Правил № 140 у частині неподання до Національного банку звітності з питань ПВК/ФТ у строк, визначений у Правилах № 140;

ТОВ "ФІНАНСОВА КОМПАНІЯ ІНВЕСТ-КРЕДО" – письмове застереження за порушення вимог пункту 5 розділу ІІ Правил № 140 та пункту 15 додатка до Правил № 140 у частині неподання до Національного банку звітності з питань ПВК/ФТ у строк, визначений у Правилах № 140.

Підписка на сповіщення

Підписатися на оперативні сповіщення про новини