Перейти до вмісту
Національний банк затвердив нові правила застосування заходів впливу до небанківських фінустанов

Національний банк затвердив нові правила застосування заходів впливу до небанківських фінустанов

Національний банк визначив порядок застосування заходів впливу до небанківських фінансових установ за порушення законів та нормативно-правових актів, зокрема й про захист прав споживачів фінансових послуг.

Для цього регулятор ухвалив два нові документи – Положення про заходи впливу на ринках небанківських фінпослуг та Положення про особливості заходу впливу у вигляді відсторонення керівництва від управління фінустановою та призначення тимчасової адміністрації.

Національний банк зможе застосовувати широкий спектр заходів впливу залежно від характеру, обставин, причин та наслідків порушення, а також ризику для вкладників та клієнтів установи.

"Національний банк як регулятор повинен адекватно та своєчасно реагувати на порушення з боку гравців небанківського фінринку. Адже лише так можна забезпечити захист законних прав та інтересів споживачів і кредиторів фінустанов. Ухвалені документи, які визначають порядок застосування заходів впливу, є важливою складовою сучасної та ефективної моделі регулювання небанківського фінринку", – наголосила директор Департаменту методології регулювання діяльності небанківських фінансових установ Ольга Гурбич.

Національний банк використовуватиме пропорційний підхід до заходів впливу

До усіх небанківських фінансових установ можуть бути застосовані такі заходи впливу: вимога усунути порушення, вимога скликати позачергові збори учасників фінустанови, штраф, тимчасове зупинення або анулювання ліцензії, виключення компанії з реєстру, укладення письмової угоди.

До високоризикових сегментів ринку, якими є страховики та кредитні спілки, що залучають кошти громадян, додатково можуть застосовуватися також такі заходи впливу: затвердження плану відновлення, відсторонення керівництва від управління та призначення тимчасової адміністрації. Ці заходи дадуть змогу фінустанові стабілізувати свою діяльність, усунути порушення, забезпечити виконання зобов’язань перед своїми споживачами і кредиторами.

Окремі заходи впливу передбачені для небанківських фінансових груп. Якщо регулятор встановить порушення законодавства з питань нагляду на консолідованій основі, то має право підвищити економічні нормативи, ліміти, а також встановити обмеження на окремі види операцій.

Ознаки діяльності, яка несе ризики для вкладників та кредиторів установи

Під час нагляду Національний банк не лише встановлюватиме факти порушення законодавства, але й перевірятиме, чи є діяльність установи ризиковою для вкладників та кредиторів. У разі встановлення Національним банком ознак ризиковості діяльності установи регулятор матиме право відкликати її ліцензію.

Для усіх без винятку гравців небанківського фінринку ознакою ризикової діяльності буде систематичне порушення законодавства про захист прав споживачів та у сфері реклами фінпослуг.

Для фінкомпаній-гарантів передбачено додаткову ознаку ризикової діяльності – укладання нових договорів гарантій тоді як установою не виконуються обов’язкові фінансові нормативи.

Для кредитних спілок передбачено три додаткові ознаки ризикової діяльності:

  • дострокове повернення вкладів пов’язаним особам на умовах, що відрізняються від умов залучення коштів;
  • недостатність доходів або надмірні витрати, які призводять до погіршення фінансового стану та створюють ризик невиконання нормативів;
  • штучне поліпшення фінансового результату або викривлення звітності.

Для страховиків передбачено п’ять додаткових ознак ризикової діяльності:

  • систематичне формування страхових резервів у недостатньому розмірі;
  • отримання активів, які не відносять до прийнятних активів, якщо таке отримання призводить до зменшення розміру прийнятних активів, які приймаються в покриття нормативу платоспроможності та достатності капіталу, до розміру, що є меншим 120% від нормативного обсягу активів;
  • два та більше порушень обов’язкових критеріїв і нормативів за один звітний період;
  • недостатність доходів або надмірні витрати, які призводять до погіршення фінансового стану та створюють ризик невиконання нормативів;
  • штучне поліпшення фінансового результату або викривлення звітності.

Прозорість ухвалення рішень про заходи впливу

У вищезазначених ухвалених положеннях чітко визначено порядок ухвалення рішення про заходи впливу, а саме: які підстави для застосування заходів впливу, як відбувається фіксація порушення, хто приймає рішення про застосування заходу впливу, як рішення доводяться до відома учасників ринку, як їх можна оскаржити тощо.

Також Національний банк обов’язково запрошуватиме керівників небанківських фінустанов взяти участь в розгляді питання про застосування заходів впливу до фінустанови. Участь можна буде приймати дистанційно.

Зазначені підходи передбачені постановою Правління Національного банку України від 1 лютого 2021 року №12 "Про затвердження Положення про застосування Національним банком України заходів впливу у сфері державного регулювання діяльності на ринках небанківських фінансових послуг" та постановою Правління Національного банку від 2 лютого 2021 року №13 "Про затвердження Положення про особливості застосування Національним банком України заходу впливу у вигляді відсторонення керівництва від управління фінансовою установою та призначення тимчасової адміністрації".

Постанова №12 набирає чинності з 6 лютого 2021 року. Окремі норми відтерміновуються до 1 березня 2021 року. Постанова №13 набирає чинності з 6 лютого 2021 року.

Підписка на сповіщення

Підписатися на оперативні сповіщення про новини