Національний банк України оновив правила ліцензування та реєстрації на ринку небанківських фінансових послуг.
Суттєве оновлення процедур ліцензування та реєстрації
Передбачена можливість включення фінустанов до реєстрів одночасно з видачею ліцензій. Це значно скоротить бюрократичні процедури. Крім того, рішення щодо ліцензування та реєстрації ухвалюватимуться впродовж 30 робочих днів із дня отримання повного пакета документів від фінансової установи.
Зазнав змін і процес погодження набуття істотної участі небанківськими фінансовими установами. Зокрема, оновлюється перелік та форма документів для погодження набуття істотної участі.
Також оптимізовано перелік документів, які подаються для отримання ліцензії, та передбачено право не подавати деяких документів, якщо заявник раніше вже подавав їх до Національного банку.
Оновлення вимог до ділової репутації та процедури її оцінки
Ділова репутація – один із показників надійності установи. Оцінка ділової репутації здійснюватиметься в разі подання пакета документів для отримання ліцензії, погодження набуття або збільшення істотної участі, погодження на посади керівників надавача фінансових послуг, у разі реєстрації та ліцензування філії страховика-нерезидента в Україні, а також протягом строку дії ліцензії надавача фінансових послуг.
Важливо, що фізична або юридична особа, щодо якої є окремі ознаки небездоганної ділової репутації, має право подати до Національного банку клопотання про незастосування до неї виявленої ознаки.
Оновлення вимог до фінансового стану небанківських фінустанов
Фінансовий стан небанківської фінустанови свідчить про її платоспроможність та здатність належним чином виконувати зобов’язання перед клієнтами. Загальні вимоги до фінансового стану такі:
- перевищення власного капіталу над мінімальним статутним капіталом (крім кредитних спілок та страховиків);
- підтвердження джерел походження коштів для формування статутного капіталу (крім кредитних спілок);
- наявність фінансових ресурсів для реалізації бізнес-плану (для страховиків та кредитних спілок);
- дотримання обов’язкових критеріїв, нормативів та інших вимог, що обмежують ризики за операціями з фінансовими активами, визначених актами з питань регулювання ринків фінансових послуг;
- дотримання умов забезпечення платоспроможності (для страховиків).
Встановлення процедури погодження керівників, головних бухгалтерів страховиків та об'єднаних кредитних спілок
Професійна придатність керівників та власників небанківських фінустанов – передумова для надання якісних послуг. Саме тому Національний банк приділятиме належну увагу цьому питанню.
Відповідно до вимог нового положення Національний банк також має право ухвалити рішення про проведення тестування або співбесіди з керівником, головним бухгалтером об'єднаної кредитної спілки чи страховика для визначення його відповідності вимогам щодо ділової репутації та професійної придатності.
Пів року на підготовку
Норми нового положення досить прогресивні. Учасникам ринку небанківських фінансових послуг потрібен час, щоб адаптуватися до них. Саме тому Національний банк для більшості нововведень встановив перехідний період, який триватиме пів року. За цей час надавачі фінансових послуг зобов'язані привести свою діяльність у відповідність до вимог нового положення.
Нові правила ліцензування, реєстрації та провадження діяльності зафіксовані в Положенні про ліцензування та реєстрацію надавачів фінансових послуг та умови провадження ними діяльності з надання фінансових послуг, затвердженому постановою Правління Національного банку України від 24 грудня 2021 року № 153 "Про затвердження Положення про ліцензування та реєстрацію надавачів фінансових послуг та умови провадження ними діяльності з надання фінансових послуг. Документ набирає чинності з 1 січня 2022 року".
У зв’язку з прийняттям нового положення Національний банк також визнав такими, що втратили чинність, низку нормативно-правових актів попередніх регуляторів.