Перейти до вмісту
Промова Голови Національного банку Якова Смолія на Форумі з фінансової інклюзії

Промова Голови Національного банку Якова Смолія на Форумі з фінансової інклюзії

Шановні пані та панове, учасники другого міжнародного Форуму із фінансової інклюзії.

Сьогодні ми зібралися під спільним гаслом "Нікого за бортом!" Чому саме таким?

По-перше, ми як країна-член Організації Об’єднаних націй приєдналися та підтримуємо Глобальні цілі сталого розвитку. Ми діємо на засадах принципу "нікого не залишити осторонь".

По-друге, якщо дати визначення терміну "фінансова інклюзія" одним словом – то це доступність.

Доступність технічна та доступність цінова.

Сьогодні по всьому світу понад третина людей досі не має доступу до фінансових сервісів. І наше із вами завдання – скоротити частку українців у цьому великому числі.

Я не помилюся, якщо з впевненістю скажу, що усі присутні у цьому залі знають: фінансова інклюзія розширює можливості людей.

Доступ до кредитів дає можливості для розвитку підприємництва, а доступ до страхування створює "подушку безпеки".

Для найменш захищених верств населення доступ до якісних фінансових сервісів означає безпечне "сьогодні" та соціальну мобільність завтра.

Численні дослідження, зокрема таких поважних організацій як-то Світовий банк, Міжнародний валютний фонд, підтверджують тісний зв'язок між фінансовою інклюзією та фінансовою стабільністю.

На макро рівні це спроможність країни протидіяти кризовим явищам.

А для кожного українця – можливість бути готовим до швидких змін та непередбачуваних обставин, якими так сильно наповнене життя нашої країни в останні два десятиліття.

Пані та панове!

Важливо наголосити, фінансова інклюзія – це не лише про збільшення кількості користувачів фінансових сервісів, тобто їх "продаж".

Це про відповідальність перед людьми – прозорість та зрозумілість продуктів для користувачів.

Захист споживачів важливий, адже він є передумовою безпечного користування кредитами. А без фінансової грамотності людина не може сповна використовувати потенціал фінансових сервісів.

І тут Національний банк вбачає великі можливості для усіх, хто тут зібрався.

Для кожного є місце та кожному відведено роль:

  • комерційний сектор може працювати над новими технологіями та прогресивними рішеннями;
  • громадські організації – забезпечувати контроль та неформально посилювати спроможність громади;
  • а ми – державний сектор – продовжимо створювати умови для зростання добробуту українців.

Що ми плануємо робити?

Перше. Національний банк буде підвищувати якість регуляцій та створювати умови для посилення фінансового сектору.

Своїм першочерговим завданням ми бачимо посилення захисту споживачів фінансових послуг.

Скажу чесно: ми у Національному банку дуже сподівались, що в Україні запрацює реальна система захисту, закріплена на законодавчому рівні.

Але парламент вирішив інакше.

Однак це не привід залишати людей сам на сам з їхніми проблемами з банками та небанківськими фінустановами.

Сьогодні з великим задоволенням повідомляю:

Національний банк бере на себе відповідальність за захист прав споживачів фінансових послуг та створює спеціальний підрозділ, що буде опікуватися цими питаннями.

Насамперед це дасть змогу врегулювати систему розкриття інформації про фінансові продукти та послуги. Адже інформаційна прозорість – основа довіри до фінсектору та запорука підвищення добробуту громадян.

Ми, як і раніше, будемо розглядали скарги людей, але тепер ця робота буде системнішою.

Ланцюжок "скарга-реакція-зміни у нормативних актах" стане коротшим та ефективнішим.

Це дозволить зменшити кількість непорозумінь між фінустановами та їхніми клієнтами, покращити інформованість останніх та привчити фінансовий ринок реагувати на питання і зауваження клієнтів.

Друге. Національний банк узяв на себе лідерство та розробив бачення майбутньої стратегії фінансової грамотності.

Навіщо це потрібно центральному банку, адже ми не освітяни?

Наша мета – підготувати молодь жити у реальному світі, сповненому викликів та швидких змін.

Сьогодні ми запрошуємо усіх присутніх до співпраці на базі нашого бачення, а за рік, сподіваюсь, зможемо підвести перші підсумки.

Пані та панове!

Упевнений, що багато-хто з вас приєдналися до цього Форуму із блискучими ідеями, як зробити фінансові сервіси доступнішими для українців.

Тож – до праці.

Підписка на сповіщення

Підписатися на оперативні сповіщення про новини