Перейти до вмісту
Результати опитування від НБУ та Опендатабот: кожен дев'ятий опитаний ставав жертвою шахраїв з початку воєнного стану

Результати опитування від НБУ та Опендатабот: кожен дев'ятий опитаний ставав жертвою шахраїв з початку воєнного стану

Національний банк України в партнерстві з компанією «Опендатабот» запустили масштабний просвітницький проєкт, покликаний перевірити знання українців щодо протидії кібершахрайству. Він реалізується в межах інформаційної кампанії із протидії платіжному шахрайству #ШахрайГудбай та передбачає опитування користувачів про те, як часто вони стикаються з кібершахрайством під час воєнного стану.

Наразі опитування пройшло понад 112,9 тисячі користувачів. За його результатами виявилося, що кожен дев'ятий опитаний (11%) ставав жертвою шахраїв з початку повномасштабного вторгнення. Користуючись ситуацією та складним становищем громадян, злочинці адаптували шахрайські схеми під сьогодення та ошукували людей, прикидаючись банками чи обіцяючи фінансову допомогу від держави, міжнародних та благодійних організацій.

Також результати опитування свідчать, що найчастіше злочинці ошукують молодь у віці 18 – 24 років (14% опитаних) та людей старше 65 років (11,5%). Цікаво, що згідно з дослідженням «Фінансова грамотність, фінансова інклюзія та фінансовий добробут в Україні у 2021 році», проведеним Проєктом USAID «Трансформація фінансового сектору» у співпраці з Національним банком, саме молодь та люди старшого віку – найменш фінансово обізнані.  

Згідно з опитуванням майже третина жертв шахраїв втратили від їх дій близько 500 гривень, ще чверть опитаних втратила понад 5 000 гривень.  

Більшість шахрайських випадків сталося під час купівлі чи продажу товарів в інтернеті – 52,7%. Друге за популярністю місце посідає таке шахрайство як фішингові посилання – 18,6%. Далі в списку поширених шахрайських схем – злам акаунтів у соцмережах (12%) та виманювання інформації телефоном (10,2%).

«Під час війни шахраї використовують вразливість громадян, їх тривогу, скрутний стан. Протидіяти цьому можна лише через обізнаність та критичне мислення. Характерно, що більшість випадків, коли громадяни втрачають свої кошти, виникають через розголошення ними даних своєї платіжної картки, одноразових паролів для підтвердження операцій, даних для входу до інтернет-банкінгу. Половина від загальної суми збитків від шахрайства з платіжними картками відбулася через соціальну інженерію. Їх можна було б уникнути, пам’ятаючи та дотримуючись правил безпечного використання платіжних карток», – зазначає директор Департаменту платіжних систем та інноваційного розвитку НБУ Андрій Поддєрьогін.

За його словами, результати спільного опитування компанії «Опендатабот» та Національного банку дадуть змогу підвищить ефективність інформаційної кампанії #ШахрайГудбай, яку цьогоріч проводить Національний банк разом із Кіберполіцією та понад 70 іншими партнерами.
 

Довідково

Пройти навчання та дізнатися, наскільки ви убезпечені від шахраїв, можна в телеграм-боті компанії «Опендатабот».

Докладніші результати дослідження – за посиланням.

 

 

Підписка на сповіщення

Підписатися на оперативні сповіщення про новини