Перейти до вмісту
Річний звіт НБУ за 2022 рік: збереження макрофінансової стабільності та довіри громадян, попри  безпрецедентні випробування війною

Річний звіт НБУ за 2022 рік: збереження макрофінансової стабільності та довіри громадян, попри безпрецедентні випробування війною

Національний банк оприлюднив Річний звіт за 2022 рік, у якому звітує про свою роботу та підсумовує зміни, що відбулися у фінансовій системі та економіці України впродовж року безпрецедентних випробувань повномасштабною війною.

Завдяки комплексним зусиллям Національного банку у 2022 рік фінансовий сектор України увійшов з показниками, які закладали надійний фундамент його стабільної роботи та подальшого розвитку:

  • міцна і добре капіталізована банківська система з історично рекордним прибутком –  77,5 млрд грн за 2021 рік;
  • стійкий та високоліквідний валютний ринок завдяки переходу з 2015 року до плаваючого курсоутворення;
  • обсяг міжнародних резервів  – майже 31 млрд дол. США;
  • успішний досвід політики інфляційного таргетування  –   уповільнення інфляції наприкінці 2021 року, на відміну від її зростання в більшості країн світу;
  • конкурентно високий рівень диджиталізації українського фінансового сектору: завдяки розвитку cashless economy і методів дистанційної ідентифікації та верифікації клієнтів фінансових установ, зокрема через Систему BankID НБУ.

Водночас Національний банк враховував ризик ескалації військового конфлікту з рф як у власних прогнозах, так і у вимогах до планів безперервної діяльності банків. Було розроблено чіткі алгоритми дій, як за різних кризових умов забезпечити надійну і сталу роботу банківської системи, зберегти кошти громадян та безперебійність платежів.

Міцний фундамент фінансової системи та завчасна підготовка до найгірших варіантів зіграли вирішальну роль з 24 лютого 2022 року.

Початок повномасштабної війни

На початку повномасштабного вторгнення рф головною ціллю  Національного банку, як і всієї країни, було вистояти – втримати оборону на всіх фронтах, зокрема й на фінансовому. Основні завдання Національного банку в цей період:

  1. Забезпечення безперебійної роботи банківської системи, системи електронних платежів, безперервність безготівкових розрахунків, визначення чітких правил роботи фінансових установ в умовах агресії:
  • зафіксовано офіційний курс гривні до долара США для недопущення дестабілізації валютного ринку;
  • введено низку тимчасових адміністративних обмежень щодо валютних операцій та транскордонного руху капіталу для обмеження непродуктивного відпливу капіталу та захисту золотовалютних резервів;
  • визначено порядок безперебійної роботи банків, вжито заходів для підтримання їх ліквідності через інструменти рефінансування;
  • максимально спрощено вимоги до роботи банків, тимчасово скасовано застосування заходів впливу за порушення нормативів, які були спричинені війною, та відтерміновано  упровадження нових регуляторних вимог;
  • пом'якшено регуляції ринку небанківських фінансових установ;
  1. Вгамування ажіотажного попиту громадян на готівку, збереження довіри до банківської системи:
  • організовано безлімітне підкріплення банкоматів готівкою та реалізовано можливість її зняття на касах ритейлерів, щоб клієнти мали вільний доступ до власних коштів;
  • забезпечено подальшу повноцінну та надійну роботу платіжної інфраструктури та безперебійне обслуговування безготівкових розрахунків без обмежень;
  • посилено стійкість банківської системи до кібератак та урегульовано процес використання банками хмарних сервісів, завдяки чому банки в разі руйнування фізичної інфраструктури мають можливість швидко відновити штатне функціонування та зберегти всю необхідну інформацію;
  • для підтримки українських громадян, які були вимушені рятуватися від війни за кордоном, та задоволення їх першочергових життєвих потреб не заборонялося зняття готівки з українських карток за кордоном та реалізовано можливість обміну готівкової гривні на місцеву іноземну валюту в 10 країнах-партнерах;
  1. Забезпечення фінансової спроможності країни оборонятися і налаштувати економіку на воєнний режим:
  • терміново перераховано до державного бюджету одним траншем усю частину прибутку НБУ до розподілу за 2021 рік у сумі майже 19 млрд грн;
  • розпочато прямий викуп держоблігацій для уникнення колапсу державних фінансів та забезпечення фінансування критичних видатків уряду на безпекові та соціальні потреби (на 400 млрд грн у 2022 році);
  • відкрито спецрахунки для збору коштів на підтримку ЗСУ та для гуманітарної допомоги;
  • активізовано взаємодію з міжнародними партнерами для отримання фінансової допомоги. Загалом у 2022 році Україна отримала безпрецедентну світову фінансову підтримку –  понад 32 млрд дол. США.

Вже протягом перших місяців війни сили оборони України продемонстрували всьому світу спроможність не просто гідно чинити опір, а й ефективно звільняти українські землі від російського загарбника, а український народ виявив вражаючу силу духу і єдності. Це все сприяло посиленню міжнародної підтримки України, поступовому зміцненню віри в її Перемогу. Водночас прийшло і розуміння, що війна не закінчиться за кілька місяців, а ворог намагатиметься нас виснажувати економічно, націлюючись, зокрема, і на фінансову систему.

Період «нової нормальності»

Під звуки повітряних тривог та обстрілів Національний банк як регулятор мав закладати основи нової архітектури фінансового сектору, стійкої до викликів тривалої війни та водночас готової підтримати відновлення економіки та безперешкодно інтегруватися в європейський простір після її закінчення.

Основні завдання Національного банку в цей період:

  1. Захист курсової та цінової стабільності, а також гривневих заощаджень громадян:
  • облікову ставку в червні 2022 року підвищено на 15 в. п. до 25%  з метою збільшення привабливості гривневих інструментів, нівелювання ризику розгортання валютної кризи та розкручування інфляційної спіралі;
  • офіційний курс відкориговано з 29,5 до 36,6 грн/дол. США для збільшення конкурентоспроможності українських виробників, зближення курсових умов для різних груп бізнесу та населення, підтримання стійкості економіки в умовах війни;
  • запроваджено спеціальні депозитні інструменти для зменшення попиту на готівкову валюту  та захисту гривневих заощаджень громадян від ризику курсових коливань;
  1. Недопущення спекуляцій на готівковому валютному ринку та боротьба з картковим туризмом:
  • відкалібровано валютні обмеження з метою забезпечити баланс між сприянням економічній діяльності та запобіганням непродуктивного відпливу капіталу;
  • забезпечено підтримку кас банків готівковою валютою;  
  • унормовано роботу пунктів обміну валюти;
  1. Структуризація роботи небанківських фінансових установ та надавачів платіжних послуг:
  • актуалізовано підходи до регуляторних вимог, щоб вони відповідали потребам часу і умовам діяльності, які на початку війни були суттєво спрощені;
  • оновлено порядок здійснення оверсайту платіжної інфраструктури в Україні, визначено  порядок здійснення авторизації діяльності надавачів фінансових платіжних послуг, щоб забезпечити подальше надійне та безперервне функціонування платіжної інфраструктури відповідно до вимог Закону України “Про платіжні послуги”.

Водночас у цей період все виразніше почали проявлятися негативні ефекти емісійного фінансування дефіциту державного бюджету і Національний банк розпочав активну роботу, щоб запустити альтернативні механізми, які б сприяли поступовій відмові від використання цього інструменту.

Перехід до зміцнення

У жовтні 2022 року Національний банк і Міністерство фінансів об’єднали зусилля для активізації  внутрішнього ринку боргових запозичень з метою відмови від монетизації бюджету у 2023 році. НБУ активізував роботу з перекриття нелегальних схем за участю банків з уникнення оподаткування суб’єктами грального бізнесу, що вже в наступні місяці сприяло суттєвому збільшенню податкових надходжень до бюджету. Пожвавилася міжнародна фінансова допомога Україні, зокрема 7 жовтня  МВФ виділив другий транш екстреного фінансування у розмірі 1,3 млрд доларів США.

У відповідь на актуальні виклики нового періоду  була оновлена організаційна структура Національного банку та доповнено склад Правління НБУ ще одним заступником. Так, для забезпечення ефективнішого регулювання банківського та небанківського фінансових ринків функції методології регулювання банків та небанківських установ вирішено об’єднати в єдину вертикаль підпорядкування “Фінансова стабільністьˮ разом із Департаментом фінансової стабільності.

Новим викликом для України стали ракетні удари росії по цивільних об’єктах енергетичної інфраструктури України. Наскільки цей виклик був диким для сучасного цивілізованого світу – настільки ж вражаючою стала реакція українців: незламність, єднання і взаємодопомога.

Реакцією банківського сектору на ракетний терор росії стало створення за ініціативи Національного банку спільної мережі банківських відділень, готових працювати та надавати клієнтам банківські послуги по всій Україні навіть у критичній ситуації під час блекауту – POWER BANKING.

Як зазначив Голова НБУ Андрій Пишний: «Спільна банківська мережа – це унікальний приклад консолідації й партнерства банків України, які погодились обрати не конкуренцію, а щоденну координацію та обмін досвідом, щоб ми разом ефективно протистояли викликам війни».

POWER BANKING заклала основи більш глибокої і взаємозалученої комунікації між Національним банком і банківським сектором, яка надалі стала одним із ключових факторів для посилення монетарної трансмісії, впровадження нового операційного дизайну монетарної політики та підвищення привабливості гривневих депозитів.

Як наслідок, результатом спільної роботи Національного банку, фінансових установ та керівництва держави у 2022 році стали:

  • збереження макрофінансової стабільності, недопущення дестабілізації фінансової системи противником;
  • забезпечення екстреного фінансування оборонних видатків держави та створення умов для переходу до беземісійного фінансування потреб держбюджету у 2023 році;
  • забезпечення курсової стійкості, утримання контролю на валютному ринку;
  • уповільнення інфляції вже наприкінці 2022 року, попри масовані ракетні обстріли, проблеми з енергозабезпеченням, окупацію частини територій України та продовження активної фази бойових дій;
  • зростання міжнародних резервів Національного банку, що насамперед стало результатом активного поглиблення співробітництва з міжнародними партнерами та демонстрації Україною спроможності гідно долати виклики для макрофінансової стабільності, спричинені війною;
  • нова модель співпраці з МВФ, що стала запорукою успішного виконання у 2023 році Моніторингової програми та укладання нової чотирирічної програми співробітництва з МВФ з фінансуванням, яка уможливила реалізацію безпрецедентного пакета допомоги Україні загальним обсягом понад 115 млрд доларів США;
  • збір і перерахування зі спецрахунків НБУ коштів у сумі 22,3 млрд грн на потреби сил оборони України, 920 млн грн –  на гуманітарну допомогу;
  • збереження довіри до банківської системи і Національного банку в найкритичніший момент незалежної України.

Міжнародний фінансовий фронт

З початком війни, крім забезпечення максимального сприяння в отриманні міжнародної фінансової допомоги та підтримки в життєво важливих питаннях, зокрема захисту біженців, Національний банк розпочав роботу за новим, не властивим центробанкам мирного часу, напрямом – пошуком шляхів посилення фінансового тиску на країни-агресори, щоб ослабити їх фінансову спроможність вести війну проти України.

Основі зусилля спрямовано на донесення до міжнародних партнерів важливості запровадження санкцій проти фінансового сектору держави-агресора, а також визначенні вразливих точок, вплив на які міг суттєво обмежити спроможності противника здійснювати широкомасштабну агресію проти України. Іншим напрямом фокусу зусиль стало обмеження будь-якої фінансової діяльності в Україні суб’єктів, пов’язаних з рф та рб.

Результатами, зокрема зусиль НБУ з ослаблення фінансової спроможності агресора вести війну проти України у 2022 році на міжнародному рівні стали:

  • міжнародна група з протидії відмиванню брудних грошей (FATF) призупинила членство росії;
  • ЄС в межах пакетів санкцій стосовно рф ухвалив рішення про відключення від SWIFT російських банків, причетних до фінансування війни проти України;
  • міжнародне фінансове співтовариство впровадило обмеження на використання за кордоном карток російської платіжної системи «мир»;
  • міжнародні платіжні системи Visa та Masterсard повністю призупинили роботу на території рф;
  • Банк міжнародних розрахунків (Bank for International Settlements, BIS) призупинив доступ центрального банку росії до своїх сервісів;
  • Bloomberg L.P. та London Stock Exchange Group (LSEG), до якої входить платформа Refinitiv, призупинили доступ до своїх продуктів та послуг у росії;

«Озираючись та підсумовуючи 2022 рік, Національний банк України висловлює вдячність кожному українцю, працівникам фінансових установ, державним інституціям, міжнародним партнерам – за єдність і довіру, що допомогли подолати цей рік. Та найбільше – висловлюємо шану і вдячність захисникам і захисницям України, адже без вашої героїчної боротьби нинішнього року могло б не бути», – наголосив Андрій Пишний.

Підписка на сповіщення

Підписатися на оперативні сповіщення про новини