Національний банк презентує для обговорення пропозиції до проєкту Закону України "Про платіжні послуги", що регулюватиме діяльність українського ринку платежів та переказу коштів.
«Основна мета оновлення платіжного законодавства – підвищити конкурентоздатність ринку платежів, зробити його універсальним та гнучким. Як наслідок, з’являться нові платіжні продукти та сервіси, знизиться вартість послуг для клієнта, – наголосив заступник Голови НБУ Сергій Холод. – Законопроєкт ураховує не лише формальні вимоги європейських регуляторних актів, але й локальні особливості українського ринку. Він є масштабним і комплексним, торкається питань і фінансового моніторингу, і валютного регулювання, і електронних грошей».
Чинний закон про платіжні системи та переказ коштів в Україні, який був ухвалений ще у 2001 році, морально застарів і не відповідає вимогам сьогодення.
Водночас пропозиції до законопроєкту були розроблені Національним банком із залученням зовнішньої юридичної експертизи за технічної підтримки Європейського Банку Реконструкції та Розвитку.
Цей документ базується на сучасних вимогах та враховуватиме норми європейських регуляторних актів, зокрема Другої платіжної директиви (PSD2), Директиви з електронних грошей (EMD), а також застережні засади, спрямовані оминути проблеми, що виникли свого часу в ЄС.
Він дасть можливість унормувати у законодавчій площині низку питань, зокрема:
- у законодавчій площині з’явиться поняття платіжного ринку України, де його учасники, постачальники та користувачі взаємодіють між собою під час надання та споживання платіжних послуг. Водночас регулятором платіжного ринку визначатиметься Національний банк України;
- буде розширено перелік учасників платіжного ринку та їхні можливості;
- розшириться поняття переказу коштів, замість нього йтиметься про платіжну операцію, що полягатиме у зарахуванні, переказі та отриманні коштів. Під коштами розуміється національна та іноземна валюта (готівкова та безготівкова), а також електронні гроші та цифрові гроші Національного банку України;
- платіжні системи залишаться ключовим елементом платіжної інфраструктури. Водночас платіжною системою буде вважатися лише система, що складається мінімум з трьох прямих учасників.
Також нове регулювання платіжного ринку передбачає такі ключові зміни на ринку платіжних послуг:
- буде визначено перелік із дев’яти платіжних послуг, сім з яких є фінансовими платіжними послугами, та дві – нефінансовими;
- низка фінансових установ автоматично отримають право на надання окремих платіжних послуг на підставі основної ліцензії на здійснення діяльності з надання фінансових послуг. Крім того, впроваджуючи провідний світовий досвід, планується запровадити можливість створення та діяльності малих платіжних установ зі спрощеним порядком реєстрації в Національному банку України;
- постачальники платіжних послуг зможуть здійснювати платіжні операції без обов’язкової необхідності створення та реєстрації платіжних систем. Водночас буде встановлено вимоги до операторів платіжних систем (на сьогодні це платіжні організації платіжних систем) з метою забезпечення рівного, пропорційного та недискримінаційного доступу будь-яким авторизованим надавачам платіжних послуг до цих платіжних систем;
- емітентами електронних грошей зможуть бути не лише банки, але й інші учасники платіжного ринку, що отримали відповідну ліцензію;
- з’являться зрозумілі умови роботи "відкритого банкінгу" у платіжній інфраструктурі України;
- буде визначено перелік рахунків для виконання платіжних операцій та порядок їх відкриття;
- приділятиметься підвищена увага захисту прав користувачів;
- підвищаться вимоги до забезпечення безпеки платіжних операцій, зокрема стосовно необхідності використання постачальниками платіжних послуг посиленої автентифікації користувачів у визначених випадках.
Упродовж наступного місяця Національний банк планує провести спільні наради з представниками професійної спільноти, щоб обговорити бачення необхідних положень законодавства щодо платіжного ринку. Результатом цих зустрічей має стати спільна робота над пропозиціями до законопроєкту.
Національний банк підтримує партнерство та діалог із учасниками ринку, тому зацікавлений у ефективному зворотному зв’язку стосовно нового регулювання ринку платежів. Регулятор закликає всі зацікавлені сторони до активного обговорення та надання пропозицій, що можуть покращити та доповнити закладені в основу законопроекту ідеї з реформування платіжного законодавства.
Пропозиції і зауваження можна надіслати до 01 березня 2020 року на електронну адресу [email protected] у форматі «Норма ПЗУ – Пропозиція/Зауваження – Обґрунтування».