Верховний Суд 17 липня 2018 року підтримав правову позицію НБУ у спорі з клієнтом АТ КБ "Приватбанк".
Йдеться про судовий позов фізичної особи, яка в тому числі просила визнати протиправною бездіяльність регулятора щодо невіднесенняАТ КБ "Приватбанк" до категорії проблемних. Третьою особою у спорі виступив "Приватбанк".
Суди першої та апеляційної інстанцій відмовили у задоволенні вимог позивача. Тоді позивач звернувся з касаційною скаргою до Верховного Суду.
Верховний Суд залишив касаційну скаргу позивача без задоволення, а постанову Окружного адміністративного суду від 16 вересня 2016 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 10 листопада 2016 року – без змін.
В своєму рішенні Верховний Суд зазначив наступні правові позиції:
- За відсутності такого критерію, як "систематичність", у НБУ не виникає обов'язку приймати рішення про віднесення банку до категорії проблемних. А застосований НБУ у зв'язку із неподанням та неоприлюдненням річної звітності у визначений строк такий захід впливу, як письмове застереження, є адекватним вчиненому АТ КБ "Приватбанк" порушенню.
- Протиправну бездіяльність суб'єкта владних повноважень слід розуміти зовнішню форму поведінки (діяння) цього органу, яка полягає у неприйнятті рішення чи у нездійсненні юридично значимих й обов'язкових дій на користь заінтересованих осіб, які на підставі закону чи іншого нормативно-правового регулювання віднесені до компетенції суб'єкта владних повноважень, були об'єктивно необхідними і реально можливими для реалізації, але фактично не були здійснені.
Національний банк вважає це рішення Верховного Суду одним з прикладів забезпечення принципу верховенства права в сучасних умовах реформування правосуддя в Україні.
Національний банк також очікує, що надалі суди враховуватимуть правову позицію Верховного Суду в подібних спорах.