Звичайна версія сайту
Перейти до вмісту
Відданість мандату з досягнення цінової стабільності посилює здатність центробанку його забезпечувати – підсумки практичного семінару НБУ

Відданість мандату з досягнення цінової стабільності посилює здатність центробанку його забезпечувати – підсумки практичного семінару НБУ

Національний банк України 25 листопада провів практичний семінар "Інфляційне таргетування у світі значних та тривалих шоків". Цього року захід відбувався за підтримки Експертної платформи з питань бізнес-циклу зони євро (EABCN).

Подія зібрала 140 учасників із різних країн світу. Серед спікерів: представники центральних банків, академічної спільноти, міжнародних фінансових установ та дослідницьких центрів з України, Польщі, Сполучених Штатів Америки, Чехії, Німеччини, Іспанії, Колумбії, Грузії й інших країн.

Обговорювалися шляхи ефективного застосування режиму інфляційного таргетування в умовах значних ризиків для світової економіки, спричинених наслідками пандемії COVID-19 та повномасштабним нападом росії на Україну.

"Світ вперше за останні 40 років зіштовхнувся з ризиками збереження високої інфляції за одночасного сповільнення економічного розвитку на глобальному рівні. Ці виклики, незважаючи на свою специфіку в окремих країнах, часто мають багато спільного. Особливо в країнах з ринками, що розвиваються. Тому сьогодні нам, як ніколи, важливо ділитися досвідом та спільно формувати відповіді на ключові питання.

Хоч Україна сьогодні зіткнулася з додатковими викликами через повномасштабну воєнну агресію росії, багато питань у нас із вами залишаються спільними: це пожвавлення трансмісійного механізму, пошук балансу між фіскальною та монетарною політикою та проведення політики в умовах нестійкої довіри. Але не менше нас об'єднує незмінний мандат із забезпечення цінової стабільності", – підкреслив Голова НБУ Андрій Пишний, проголошуючи вступне слово до семінару.

Наводимо ключові висновки спікерів практичного семінару НБУ.

Послідовна монетарна політика та стійка довіра до неї є передумовою ефективності монетарної трансмісії

В умовах збереження невизначеності через наслідки пандемії COVID-19, а також нормалізації монетарної політики розвинених країн знижується ефективність трансмісійного механізму монетарної політики країн із ринками, що розвиваються (Emerging Markets). Зокрема, ослабленість валютного каналу трансмісії та розширення доларизації економіки змушують центральні банки таких країн до проведення активнішої монетарної політики.

Томаш Голуб (Національний банк Чехії) в своїй доповіді поділився досвідом проведення монетарної політики в Чехії та зазначив, що трансмісійний канал монетарної політики, незважаючи на перепони, ефективно функціонує завдяки систематичності політики та стійкій довірі до неї.

Зі свого боку Шалва Мхатрішвілі (Національний банк Грузії) окреслив ключові особливості застосування елементів макропруденційної політики для зниження негативного впливу доларизації економіки на трансмісійний механізм.

Як свідчить світовий досвід, саме послідовність монетарної політики та застосування додаткових інструментів макропруденційної політики посилюють ефективність трансмісійного механізму.

Дотримання балансу між фіскальною та монетарною політикою є важливим елементом для забезпечення макрофінансової стабільності

Здоровий баланс між фіскальною та монетарною політикою дає змогу забезпечити макрофінансову стабільність в коротко- та середньостроковій перспективі, а також створити умови для сталого економічного зростання в майбутньому.

Натомість надмірна акумуляція дисбалансів у фіскальній політиці та тим більше фіскальне домінування призводять до руйнівної для економіки хронічної інфляції і фінансової кризи, що змушує, зрештою, центральні банки проводити жорстку монетарну політику для стримування інфляційного тиску. За таких умов здатність реалізовувати свої мандати як фіскальними, так і монетарними регуляторами значно обмежується.

Пауло Медас (Міжнародний валютний фонд) підкреслив, що фіскальна політика має бути готовою до активної протидії короткостроковим шоками, водночас у середньостроковій перспективі вона повинна мати чіткий та виважений якір.

Завданням політики інфляційного таргетування є управління інфляційними очікуваннями економічних агентів

Юрій Городніченко (Каліфорнійський університет, Берклі) у своєму ключовому виступі детально розглянув сучасне розуміння формування та управління інфляційними очікуваннями.

Він розповів, що очікування високої та непередбачуваної інфляції – це завжди поганий знак для споживачів та бізнесу, а отже й для економічної активності країни. А тому центральні банки повинні всіляко комунікувати про свою відданість мандату з досягнення цінової стабільності. Це сприятиме заякоренню очікувань та посилюватиме відповідно його здатність виконувати свій мандат.

Для збереження довіри до інфляційного таргетування важливо залишатися відданими мандату зі збереження цінової стабільності

У цьому аспекті довіра до систематичності та сталості політики центрального банку стає ключовою. Федеріко Штурценегер (Школа управління імені Джона Ф. Кеннеді) зауважив, що відхилення від еталонів інфляційного таргетування може бути виправданим, водночас відступ від мандату цінової стабільності знищує довіру та значно зменшує здатність центрального банку забезпечувати макрофінансову стабільність.

Сергій Ніколайчук (Національний банк України) у завершальному виступі наголосив, що НБУ, незважаючи на виклики повномасштабної війни, також не відмовляється від свого мандату із забезпечення цінової та фінансової стабільності та планує повернутися до традиційного формату політики інфляційного таргетування щойно для цього сформуються необхідні макроекономічні передумови.

Детальнішу інформацію про практичний семінар, презентації та виступи спікерів, а також відеозапис заходу розміщено на спеціальному мікросайті.

Теги
Підписка на сповіщення

Підписатися на оперативні сповіщення про новини