Доброго дня, шановні колеги!
Щиро вітаю всіх присутніх на традиційній зустрічі за результатами засідання Правління з питань монетарної політики.
Хочу повідомити, що Правління Національного банку України вирішило знизити облікову ставку до 19% річних. Це стало можливим завдяки суттєвому послабленню ризиків для цінової стабільності.
Споживча інфляція стрімко уповільнюється. У березні 2016 року, як і очікувалося, вона продовжувала знижуватися, і її рівень досяг 20.9% у річному вимірі. Також продовжилося зменшення базової інфляції – до 15.0%. У цілому у I кварталі 2016 року споживча інфляція становила 1.5%. Це значно менше очікувань Національного банку.
Чому інфляція уповільнюється в останні місяці?
Послаблення інфляційного тиску відбулося через стриману монетарну та фіскальну політику та слабкий внутрішній попит. Також спостерігалася стабілізація інфляційних очікувань серед населення, бізнесу, фінансових установ та аналітиків. Зокрема, очікування домогосподарств наприкінці кварталу стрімко знизилися до найменшого значення з листопада 2014 року.
Варто відзначити, що тимчасове посилення напруги на валютному ринку, яке спостерігалося у січні-лютому цього року, не мало суттєвого впливу на рівень інфляції. Цього року ціни на вітчизняні та імпортні товари набагато менш чутливі до змін курсу гривні, ніж були у 2014 році чи першій половині минулого року.
На це є декілька причин.
- По-перше, фактори, які тиснули на обмінний курс через зниження валютних надходжень, одночасно сприяли збільшенню пропозиції продовольчих товарів і, як наслідок, зниженню цін у країні. Так, падіння цін на глобальних сировинних ринках забезпечило низькі ціни на імпорт. А запровадження додаткових обмежень з боку Росії призвело до збільшення пропозиції товарів, які мали йти на експорт, на внутрішньому ринку. Як наслідок, ціни на сирі продукти харчування за перший квартал підвищилися всього на 0.2%.
- По-друге, економіка поступово адаптується до гнучкого валютного курсу. Як наслідок, бізнес та домогосподарства менш гостро реагують на коливання обмінного курсу. Подібний шлях проходили всі країни, які відмовлялись від фіксації курсу.
- По-третє, економіка України вже пройшла болісну корекцію і позбулася накопичених зовнішньоекономічних дисбалансів. Це докорінно відрізняє поточну ситуацію від тієї, яка спостерігалася два роки тому.
Щоб залишатися на цьому шляху, Україна має дотримуватися режиму гнучкого курсоутворення й надалі. Важливо, щоб у населення, бізнесу, фінансових установ укоренилося розуміння, що обмінний курс може як слабшати, так і зміцнюватися в залежності від дії фундаментальних факторів. А також розуміння, що Національний банк завжди буде на ринку для згладжування надмірних коливань курсу, які відбуваються під впливом ситуативних факторів.
Керуючись такими міркуваннями, Національний банк провів з початку січня і до середини березня цього року 21 валютний аукціон, під час яких чистий продаж валюти становив 253 млн дол. США. А з середини березня Національний банк провів 12 валютних аукціонів, а також одну валютну інтервенцію за фіксованим курсом. У результаті, за цей період чиста купівля валюти центробанком сягнула 376 млн дол. США. Лише сьогодні ми придбали 52 млн доларів США і поповнили на цю суму міжнародні резерви.
За таких умов Національний банк зберіг незмінним прогноз споживчої інфляції на рівні 12% на кінець поточного року і 8% на кінець наступного року, що збігається з нашими інфляційними цілями.
За рахунок чого інфляція буде на рівні цілей?
Більшість факторів, які зумовили інфляцію нижче від прогнозу в І кварталі, мають короткостроковий характер. Протягом наступних кварталів з високою ймовірністю їх вплив може нівелюватися. Водночас дезінфляційний тренд буде підтримувати низка чинників.
По-перше, стриманий внутрішній попит. Національний банк очікує, що зростання реального ВВП буде становити 1.1% в цьому році та 3.0 % у наступному році.
Відновлення економічного зростання буде підтримане зростанням цін та попиту на товари українського експорту. Разом із зниженням інфляції та девальваційного тиску це стане стимулом для бізнесу почати реалізацію відтермінованих інвестиційних рішень. А для населення – здійснити відкладені покупки.
Водночас, у випадку успішної реалізації програми співпраці з МВФ, цілком ймовірне покращення нашого прогнозу ВВП під час його чергового перегляду у липні.
По-друге, уповільненню інфляції сприятимуть низькі ціни на продовольчі товари на світових ринках. Незважаючи на їх поступове підвищення, у середньому в 2016 році вони будуть залишатися нижчими, ніж рік тому.
По-третє, зміцнення обмінного курсу гривні, яке відбулося у березні-квітні, буде відображатися на цінах протягом наступних місяців.
Що стосується факторів, які можуть впливати на рівень цін через обмінний курс в майбутньому, то вони будуть відносно збалансованими. Неочікувано сильне скорочення експорту у першому кварталі буде компенсовано його відновленням у другому кварталі. Цьому насамперед сприятимуть поточне зростання цін на чорні метали та залізну руду на світових ринках. А отже, Національний банк вирішив залишити прогноз дефіциту поточного рахунку майже незмінним. Цього року він очікується на рівні 2.3 млрд дол. США або 2.7% ВВП. А наступного року – на рівні 1.8 млрд дол. США або 1.9% ВВП.
І останнє, дезінфляційний тренд буде підтримувати виважена фіскальна політика. Незважаючи на зменшення надходжень до соціальних фондів внаслідок зниження ставки ЄСВ, широкий дефіцит сектору загальнодержавного управління може скоротитися. Цьому буде сприяти обмеження витрат бюджету та зниження дефіциту НАК «Нафтогаз» та інших квазіфіскальних видатків. Це гарантуватиме неповернення до домінування фіскальної політики над монетарною.
Ризики для цінової стабільності, що стримували пом’якшення монетарної політики в першому кварталі, з часу попереднього засідання Правління НБУ з монетарних питань суттєво послабшали.
Зокрема, політична напруга знизилася завдяки формуванню нового Уряду, а зовнішні ризики – завдяки відновленню транзиту українських товарів через РФ та поступовому зростанню цін на вітчизняний експорт.
Натомість, сьогодні ключовим ризиком залишається затримка з поновленням співпраці України з Міжнародним валютним фондом. Незавершеність другого перегляду програми розширеного фінансування з МВФ унеможливило нарощування міжнародних резервів тими темпами, які планував Національний банк. Сьогодні Правління Національного банку було змушене знизити прогноз міжнародних резервів з 19.6 млрд. дол. США до 18.7 млрд. дол. США на кінець цього року. Більш того, виконання Україною зобов’язань, узятих за цією програмою, є передумовою зростання економіки. Відповідно, критично важливою є рішучість нового Уряду продовжувати нагальні реформи.
Отже, зваживши поточні економічні умови, оновлений макроекономічний прогноз та окреслені ризики, Правління Національного банку вирішило за можливе відновити пом’якшення монетарної політики.
У разі подальшого зниження ризиків для цінової стабільності Національний банк продовжить послаблення монетарної політики. В тому числі, після поновлення співпраці з МВФ.
Водночас удосконалено операційний дизайн монетарної політики.
Таке рішення зумовлено необхідністю підвищити ефективність інструментарію для реалізації монетарної політики за режиму інфляційного таргетування. Це було передбачено проектом Стратегії монетарної політики, затвердженим Правлінням НБУ в серпні минулого року.
Що таке операційний дизайн монетарної політики?
Це сукупність інструментів, які Національний банк використовує для здійснення грошово-кредитної політики, та взаємозв’язків між ними.
Центральним елементом операційного дизайну має бути процента ставка за ключовим інструментом монетарної політики. Сьогодні у банківський системі спостерігається структурний профіцит ліквідності. Так, на депозитних сертифікатах НБУ накопичилося понад 60 млрд. гривень, на коррахунках – більше 40 млрд. гривень. Тобто у сумі – понад 100 млрд грн.
Це перевищує заборгованість банків за основною сумою кредитів рефінансування, які знаходяться у платоспроможних банків. Ця сума становить 40.5 млрд. гривень. Лише з початку поточного року Національному банку повернули 12.1 млрд. гривень та продовжує повертати.
За таких умов основним інструментом монетарної політики є операції з розміщення депозитних сертифікатів на двотижневий строк. Сьогодні на них припадає основна частина обсягу всіх розміщених депозитних сертифікатів. І відповідно, операції з двотижневими сертифікатами мають найбільший вплив на стан грошово-кредитного ринку.
Але досі, облікова ставка і ставка за двотижневими сертифікатами відрізнялися між собою. Облікова ставка з вересня минулого року знаходилася на рівні 22%, а ставка за двотижневими сертифікатами - на рівні 20%. Від сьогодні Національний банк вирішив встановлювати їх на одному рівні – 19%.
Необхідно підкреслити, що у випадку переходу від профіциту до дефіциту ліквідності зміниться і ключовий інструмент монетарної політики. А отже, до облікової ставки буде прив’язана ставка за операціями рефінансування.
Для чого потрібна уніфікація облікової ставки і ставки за двотижневими сертифікатами?
Фактично, таким чином ми перетворюємо облікову ставку з де-юре ключової ставки монетарної політики в де-факто ключову ставку.
Ця ставка політики буде відображати бажаний з боку центрального банку рівень короткострокових ставок на міжбанківському ринку. Одночасно, ми запроваджуємо механізми, які дозволяють забезпечити такі умови, при яких, короткострокові ринкові ставки будуть максимально близькими до облікової ставки.
Цей крок удосконалить першу ланку трансмісійного механізму монетарної політики. Іншими словами, покращить управління короткостроковими процентними ставками на міжбанківському грошово-кредитному ринку.
Далі зміни облікової ставки як орієнтиру вартості грошей та відповідні зміни процентних ставок на міжбанківському ринку будуть транслюватися в зміни процентних ставок за іншими фінансовими активами (зокрема, державними цінними паперами). Також вони врешті-решт будуть впливати на роздрібні ставки комерційних банків за кредитами та депозитами. Ці ставки, у свою чергу, мають безпосередній вплив на споживання та інвестиції домогосподарств та підприємств, а отже і на інфляцію.
Таким чином, чіткість і передбачуваність змін облікової ставки буде сприяти формуванню ефективного монетарного трансмісійного механізму. Через нього Національний банк і буде забезпечувати управління інфляційними процесами.
Також у рамках зміни операційного дизайну монетарної політики Національний банк вирішив зафіксувати коридор процентних ставок за інструментами постійного доступу.
Цей коридор буде симетричним відносно до облікової ставки +/-2 п.п. Його верхньою межею є ставка за кредитами овернайт, нижньою межею – ставка за депозитними сертифікатами овернайт. Можливість щоденного безперешкодного доступу до цих інструментів є запорукою результативності процентної політики центрального банку. На практиці це дозволить обмежити волатильність ставок міжбанківського кредитного ринку у визначеному коридорі.
Крім того, Національний банк оптимізував набір інструментів управління ліквідністю, які відіграють допоміжну роль у монетарній політиці.
- Ми передбачили розміщення депозитних сертифікатів лише на строк два тижні. Тобто відтепер Національний банк не буде розміщувати депозитні сертифікати строком один тиждень та один місяць.
- Ми водночас прибрали можливість дострокового погашення депозитних сертифікатів, оскільки в умовах використання короткострокових інструментів в цьому відпала необхідність.
Загалом, підсумовуючи переваги нового операційного механізму монетарної політики, варто підкреслити його простоту та однозначність комунікації ринку монетарної політики НБУ. Тепер, коли Національний банк буде змінювати свою облікову ставку, всі учасники ринку зможуть точно розуміти, як будуть змінюватися й інші ставки центрального банку.
Випереджаючи ваші питання, хочу пояснити, чому ми вирішили змінити операційний дизайн саме зараз.
Провести окреслені зміни в монетарній політиці Національному банку дозволили дві передумови, які повністю реалізувалися лише в 2016 році.
По-перше, відсутність необхідності у Національного банку фінансувати фіскальні та квазіфіскальні потреби.
По-друге, зменшення попиту на кредити рефінансування та наявність профіциту ліквідності в системі, який, як ми очікуємо, збережеться протягом поточного року.
Водночас Правління Національного банку вважає, що поточні економічні умови та баланс ризиків дозволяють продовжити не лише пом’якшення монетарної політики, а і поступову лібералізацію адміністративних обмежень, які діють на валютному ринку.
Національний банк планує скасувати заборону на репатріацію дивідендів.
Кожен клієнт має обрати один банк для проведення цієї операції.
Найближчим часом регулятор зобов’яже банки зібрати заявки клієнтів щодо їх намірів сплатити дивіденди в іноземній валюті та надати ці дані Національному банку. Після отримання інформації про заплановані обсяги виплати дивідендів НБУ визначить графік їх здійснення. При цьому скористатися цією можливістю компанії-клієнти банків зможуть після завершення другого перегляду Програми розширеного фінансування з МВФ.
Після поновлення співпраці з МВФ ми активно продовжимо втілювати в життя дорожню карту зі скасування адміністративних обмежень на валютному ринку.
Звертаю вашу увагу, що більш докладну інформацію про наші нові макроекономічні прогнози ви зможете дізнатися з Інфляційного звіту, який буде опубліковано 25 квітня.
А наша наступна зустріч з питань монетарної політики відбудеться 26 травня цього року відповідно до затвердженого графіка.
Дякую за увагу!