Доброго дня, шановні колеги!
Щиро вітаю всіх присутніх на традиційній зустрічі за результатами засідання Правління з монетарної політики.
Доводжу до вашого відома, що Правління Національного банку України продовжує пом’якшення монетарної політики і сьогодні вирішило знизити облікову ставку до 15% річних.
Таке рішення стало можливим завдяки подальшому зниженню ризиків для цінової стабільності. Це узгоджується з досягненням інфляційних цілей на поточний та наступний роки.
П’ять місяців поспіль інфляція перебуває на однознаковому рівні. У серпні вона становила 8.4% у річному вимірі.
Загалом динаміка споживчих цін продовжує відповідати прогнозу з інфляції, озвученого нами у липні. А це - 12% на кінець цього року та 8% на кінець наступного.
Що забезпечило таку траєкторію інфляції?
У серпні інфляційний тиск, зумовлений фундаментальними факторами, продовжував послаблюватися. Про це свідчить подальше уповільнення базової інфляції. Як і передбачалося, це зумовлювали низький сукупний попит, висока пропозиція продовольчих товарів та стримана грошово-кредитна політика. На цьому тлі продовжили покращуватися й інфляційні очікування як серед населення, так і серед бізнесу та експертної спільноти.
В цілому економічна активність продовжила потроху відновлюватися. У ІІ кварталі зростання реального ВВП прискорилося до 1.3% у річному вимірі. А у липні зростання індексу випуску базових галузей зберіглося на рівні 1.7% у річному вимірі.
Так, покращується ситуація в промисловості. Робота металургійних та гірничо-видобувних підприємств на сході країни частково відновилася, хоча все ще її обмежували транспортні проблеми.
Гарні результати демонстрували будівництво та пасажиропотік.
Зокрема, в липні зростання обсягів будівельних робіт прискорилося до 12.9% р/р за рахунок поліпшення показників будівництва інженерних споруд та нежитлових приміщень. Це може свідчити про пожвавлення інвестиційної активності.
Водночас за нашими оцінками, внесок приватного споживання в економічне зростання залишався незначним. Незважаючи на високі темпи зростання реальних заробітних плат упродовж останніх місяців, роздрібний товарооборот зростає повільно. Заощадливу поведінку населення пояснюють як набагато нижчі темпи зростання інших доходів населення і все ще високий рівень безробіття, так і очікуване збільшенням витрат на житлово-комунальні послуги в опалювальний сезон. Тому приватне споживання не генерувало додаткового інфляційного тиску.
Що визначатиме рівень інфляції в подальшому?
У ІV кварталі цього року інфляція в річному вимірі наблизиться до цільового рівня 12%.
Головним чином це стане результатом відображення в статистиці підвищення тарифів на комунальні послуги. Зокрема, зростання тарифів на електроенергію у вересні, відображення в статистиці вищих тарифів на теплопостачання з початком опалювального сезону, а також відсутність, на відміну від минулої зими, знижки на природній газ.
Разом з тим, базова інфляція, за нашими оцінками, продовжить уповільнюватися з огляду на подальше послаблення фундаментального інфляційного тиску. Тому, що пожвавлення внутрішнього попиту буде незначним в останні місяці цього року.
Волатильність обмінного курсу, що посилилася в серпні-вересні, не створила суттєвих ризиків для виходу інфляції за межі цільових показників. Національний банк, як і раніше, не перешкоджав тенденціям, що домінували на валютному ринку, проте згладжував надмірні коливання обмінного курсу за допомогою валютних інтервенцій. Протягом десяти днів Національний банк продав банкам під час валютних аукціонів майже 200 млн. дол. США. А цього тижня ситуація на валютному ринку почала стабілізуватися. Це навіть дозволило Національному банку вийти на ринок для купівлі валюти.
У подальшому ситуацію на валютному ринку підтримає кілька позитивних факторів.
По-перше, ціни на сталь, хоча й відкорегувалися восени, залишаються сьогодні на 29%, а ціни на залізну руду – на 31% вищі, ніж на початку року. Це забезпечить збільшення надходжень експортної виручки.
По-друге, ми очікуємо збільшення обсягів експорту зернових та інших сільськогосподарських культур від високого врожаю. За останніми експертними оцінками, врожай зернових може перевищити 63 млн. тонн. Рекордним буде в цьому році й валовий збір олійних культур, насамперед соняшника. Усе це буде компенсувати нещодавнє падіння цін на аграрні культури на світових ринках.
По-третє, але не в останнє, важливим фактором стабілізації ситуації на валютному ринку стане завершення другого перегляду програми співпраці з Міжнародним валютним фондом. Це довгоочікуване рішення свідчить про підтримку програми реформ в Україні міжнародною спільнотою. Воно є важливим чинником для покращення очікувань і позитивним сигналом як для вітчизняних, так і зовнішніх інвесторів.
Сума третього траншу фінансування становить близько 1 млрд. дол. США в еквіваленті. Її буде спрямовано на поповнення міжнародних резервів. Більш того, це відкриває Україні доступ до отримання іншого пов’язаного фінансування. Зокрема, Україна має отримати 1 млрд. дол. США від розміщення єврооблігацій під гарантії Міністерства фінансів США, а також має залучити 600 млн. євро від Єврокомісії до кінця цього року.
Тому Національний банк зберігає прогноз збільшення міжнародних резервів до 17.2 млрд. дол. США. на кінець цього року за умови залучення четвертого траншу від МВФ.
Але з огляду на невизначеність щодо ситуації на зовнішніх ринках Національний банк залишає монетарні умови достатньо стриманими.
У разі продовження зниження ризиків для цінової стабільності Національний банк і надалі буде пом’якшувати монетарну політику для підтримки відновлення економічного зростання.
Крім того, Правління Національного банку вважає за можливе зробити і чергові кроки на шляху поступового пом’якшення адміністративних обмежень на валютному ринку.
Вчора ми прийняли рішення послабити ще кілька тимчасових обмежень, запроваджених для стабілізації валютного ринку у 2014-2015 роках.
По-перше, відсьогодні клієнти банків можуть отримувати готівкові кошти в іноземній валюті з поточних і депозитних рахунків через каси та банкомати на суму до 250 тис. гривень на добу на одного клієнта в еквіваленті. Раніше ця сума становила 100 тис. гривень. Ми вважаємо, що це має збільшити довіру вкладників до банківської системи.
По-друге, компанії-резиденти зможуть купувати іноземну валюту за наявності власних коштів на суму понад 25 тис. доларів США. Але вони зможуть це робити лише за умови використання коштів для своєчасного погашення зовнішніх зобов’язань.
Ми очікуємо, що зазначене пом’якшення тимчасових антикризових обмежень не призведе до посилення волатильності на міжбанківському валютному ринку.
Наголошую, що послаблення антикризових обмежень – це лише перший етап на шляху до масштабної лібералізації валютного регулювання.
Цього літа ми, не чекаючи на завершення дії чинних постанов, вже зробили такі важливі кроки у цьому напрямку як дозвіл на купівлю іноземної валюти з метою репатріації дивідендів, подовження строку розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів з 90 до 120 календарних днів, а також зменшення обов’язкового продажу надходжень в Україну в іноземній валюті на користь юридичних осіб з 75% до 65%.
Але якщо поступова відмова від тимчасових обмежень залежить здебільшого від наявних макроекономічних передумов, то далі на нас чекає перехід до повністю нової моделі регулювання з вільними потоками капіталу. В першу чергу – з ліберальним регулюванням для операцій поточного рахунку та притоку прямих іноземних інвестицій. Але це потребує інших інструментів запобігання непродуктивному відтоку капіталу.
Організація економічного співробітництва та розвитку вже розробила концепцію з протидії зменшенню податкової бази та переміщенню прибутків за кордон – BEPS. А за нашої ініціативи Комітет Верховної Ради з питань податкової та митної політики підготував для розгляду у парламенті низку законопроектів, які мають забезпечити реалізацію в Україні цих міжнародних рекомендацій.
Також вони передбачають приєднАння України до механізму автоматичного обміну інформацією з фіскальними органами інших країн. За їх ефективного впровадження не буде потреби в жорсткому валютному регулюванні, запровадженому декретом "Про систему валютного регулювання і валютного контролю" 23 роки тому. Тоді ми зможемо перейти до нової, більш ліберальної моделі валютного регулювання.
На цих обнадійливих новинах завершуємо сьогоднішню зустріч.
Наступне засідання Правління з питань монетарної політики відбудеться 27 жовтня цього року відповідно до затвердженого графіка