Перейти до вмісту
Запроваджуються законодавчі механізми для унеможливлення формального підходу фінустанов до обслуговування PEP

Запроваджуються законодавчі механізми для унеможливлення формального підходу фінустанов до обслуговування PEP

Національний банк вітає ухвалення Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" щодо політично значущих осіб". 

"Ми вдячні Парламенту України за ухвалення змін до Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення". Рухаємося до виконання структурного маяка згідно з Меморандумом з МВФ. Це забезпечить відповідність норм оновленого закону міжнародним стандартам FATF та європейського законодавства в цій сфері та сприятиме просуванню України до набуття членства в ЄС", – сказав Голова Національного банку Андрій Пишний.

Оновленою редакцією закону статус політично значущої особи (PEP) встановлюється пожиттєво, але водночас розроблено механізми для унеможливлення формального підходу суб’єктів первинного фінмоніторингу до обслуговування клієнтів, які мають такий статус.

Такий підхід раніше призводив до віднесення PEPs до категорії клієнтів з високим рівнем ризику ділових відносин без реального аналізу доцільності та численних випадків необґрунтованої відмови у фінансових послугах політичним діячам, їх близьким та пов’язаним з ними особам.

Прийнятий парламентом закон передбачає, що під час установлення ділових відносин із РЕР та їх обслуговування суб’єкти первинного фінмоніторингу зобов’язані застосовувати ризик-орієнтований підхід і нестимуть відповідальність за його неналежне застосування.

За формальний підхід з необґрунтованим установленням високого рівня ризику або безпідставною відмовою в обслуговуванні чи навпаки з ігноруванням належності клієнта до PEP може застосуватися захід впливу до суб’єктів первинного фінмоніторингу, які не є банками, у вигляді штрафу в розмірі до 1,7 млн грн. Такий розмір штрафу (100 тисяч неоподаткованих мінімумів доходів громадян) передбачено в ухваленому законі.

До банків застосовується інший розмір штрафу – до 10 млн грн відповідно до Положення про застосування Національним банком України заходів впливу, зміни до якого затверджені постановою Правління Національного банку від 21 червня 2023 року № 80.

У законі також передбачено, що в разі, коли з часу припинення виконання РЕР визначних публічних функцій пройшло більше дванадцяти місяців і суб’єкт первинного фінансового моніторингу переконається в тому, що така особа більше не несе ризику, притаманного РЕР, а також немає інших ризиків, суб’єкт первинного фінансового моніторингу не вживатиме щодо неї, членів її сім’ї та осіб, пов’язаних із нею, певних заходів. Зокрема, щодо отримання дозволу керівництва на встановлення / продовження ділових відносин з РЕР, установлення джерел статків (багатства) та джерел коштів, здійснення поглибленого моніторингу ділових відносин. 

Зазначений закон повертає PEP пожиттєвий статус, який попередньо було обмежено часом перебування на публічній посаді та трьома роками після звільнення з такої посади відповідно до змін, унесених Законом України "Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту фінансової системи України від дій держави, що здійснює збройну агресію проти України, та адаптації законодавства України до окремих стандартів Групи з розробки фінансових заходів боротьби з відмиванням грошей (FATF) і вимог Директиви ЄС 2018/843" від 4 листопада 2022 року № 2736-IX. Пожиттєвий статус PEP відповідає міжнародним стандартам та європейським нормам у сфері фінансового моніторингу. 

Закон набирає чинності на наступний день із дня його опублікування.

Підписка на сповіщення

Підписатися на оперативні сповіщення про новини