Перейти до вмісту
Національний банк отримав мандат на підвищення фінансової грамотності українців

Національний банк отримав мандат на підвищення фінансової грамотності українців

Повноваження Національного банку у сфері фінансової грамотності врегульовано на законодавчому рівні. За зміни до Закону про Національний банк, які дозволяють НБУ здійснювати заходи з підвищення рівня фінансової грамотності населення, проголосували 309 народних депутатів.

Надання Національному банку повноважень здійснювати заходи із фінансової грамотності сприятиме підвищенню стійкості та послідовності державних політик у цій сфері.

Національний банк розглядає фінансову грамотність передусім як розбудову фінансової культури, зміну поведінки. Це вимагає тривалого спрямування зусиль відповідно до чітко визначеного підходу, а також прозорості, підзвітності використання ресурсів та вимірюваності результатів. Також це розширює можливості для залучення ширшого кола партнерів, зокрема програм координації та міжнародної допомоги.

"Прямий мандат із фінансової грамотності є підтвердженням узятих нами зобов’язань як лідера напрямку на національному рівні. У Стратегії НБУ, Комплексній програмі розвитку фінансового сектору до 2020 року та проекті Стратегії розвитку фінансового сектору до 2025 року фінансова грамотність – ключовий компонент для зростання фінансового добробуту громадян", – наголосив Голова Національного банку Яків Смолій.

Прямий мандат на заходи із фінансової грамотності мають фінансові регулятори країн-лідерів світу за показниками економічного розвитку, людського капіталу та рівня фінансової грамотності - Канади, Японії, Великої Британії, Австралії.

Створення єдиної системи, що поєднує зусилля із підвищення фінансової грамотності та кращого захисту прав споживачів фінансових послуг, передбачене високорівневими принципами захисту прав споживачів фінансових послуг G20. Така система у межах однієї інституції із чітким мандатом на заходи у обох напрямках дає посилює координованість дій, якість розподілу ресурсів, спрощує механізми звітування та врешті-решт створює синергетичний ефект. Разом із розширенням фінансової інклюзії все це сприятиме підвищенню фінансового добробуту громадян.

Національний банк як лідер реформи фінансового сектору розробив та презентував у червні 2019 року бачення Стратегії із фінансової грамотності, що покликана уніфікувати, скоординувати та об'єднати зусилля державних органів, бізнесу та громадянського суспільства, спрямовані на підвищення фінансової грамотності на національному рівні.

"Ми отримали позитивний відгук від зацікавлених сторін: візію, місію та пріоритети реалізації Стратегії підтримали та схвалили держустанови, які входять до робочих груп по підготовці Стратегії розвитку фінансового сектору України до 2025 року, низка громадських організацій та експертні кола, освітні установи. Попереду – великий спільний шлях, адже робота над підвищенням рівня фінансової інклюзії та фінансової грамотності є довгостроковою і вимагає координації та взаємодії різних стейкхолдерів та партнерів для досягнення поставлених цілей", – зауважила директор Департаменту комунікацій Наталія Бондаренко.

В основу бачення Стратегії покладено напрацювання кількох стратегічних сесій із залученням широкого кола стейкхолдерів, успішні практики країн-лідерів із фінансової грамотності, дослідження рівня фінансової грамотності в Україні на основні міжнародної методології Організації економічного співробітництва та розвитку.

Відповідно до бачення стратегії, ключові 5 рішень-пріоритетів:

  1. Змінити фінансову культуру.
  2. Сформувати українця фінансово обізнаного.
  3. Фокус на молодь.
  4. Розробити єдину комунікаційну платформу.
  5. Створити Освітньо-інформаційний центр.

Довідково

Фінансова грамотність є важливою передумовою фінансової інклюзії, адже дозволяє споживачам фінансових послуг сповна використовувати їхній потенціал.

Національний банк України визначив фінансову інклюзію однією зі своїх стратегічних цілей, реалізація якої досягатиметься через формування та розвиток системи захисту прав споживачів, Національну стратегію, заходи з підвищення фінансової грамотності українців та розвиток безготівкової економіки.

Посилення механізмів захисту прав споживачів фінпослуг буде досягнуте завдяки Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту прав споживачів фінансових послуг".

Він покладає на Національний банк зобов’язання із захисту прав споживачів фінансових послуг та надає йому інструменти регулювання поведінки учасників фінансових ринків щодо клієнтів. Одна з головних новацій закону – обов’язкове розкриття інформації про реальну вартість фінансових продуктів та послуг.

Також ухвалений Закон дозволить усунути нав’язування фінансовими установами непотрібних послуг, зміну істотних умов договорів без попереджень чи в односторонньому порядку, а також передачу персональних даних третім особам.

Більше про надання НБУ повноважень щодо захисту прав споживачів фінансових послуг.

Фінансова інклюзія – створення умов для залучення усіх сегментів населення та бізнесу до користування різноманітними фінансовими послугами, які доступні за інфраструктурою та ціною, офіційно урегульовані та відповідають потребам населення з метою стимулювання економічного зростання країни та зменшення соціальної нерівності у суспільстві.

Підписка на сповіщення

Підписатися на оперативні сповіщення про новини