Директор Генерального департаменту інформаційних технологій та платіжних систем Національного банку України Наталія Синявська 2 серпня 2012 року під час публічної дискусії на тему "Бій з тінню: навіщо обмежувати готівкові розрахунки" прокоментувала норми законопроекту №10656 щодо розрахунків готівкою фізичними та юридичними особами за товари та послуги.
Наталія Синявська нагадала, що 4 липня поточного року Верховна Рада України прийняла в першому читанні законопроект №10656 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо функціонування платіжних систем та розвитку безготівкових розрахунків)", автором якого є Національний банк України.
"Хочу процитувати норми зазначеного законопроекту, яка викликала найбільший резонанс у суспільстві та ЗМІ: "Граничні суми розрахунків готівкою для фізичних і юридичних осіб, а також для фізичних осіб-підприємців відповідно до цієї статті встановлюється Національним банком України". Тобто, мова не ведеться про суму, якою можуть бути обмежені готівкові розрахунки чи про термін введення в дію цієї норми. Більше того, норма, що стосується готівкової форми розрахунків для юридичних та фізичних осіб фактично діє з 2005 року – вона встановлена постановою Національного банку України №32 від 9 лютого 2005 року. І в першу чергу вона стосується юридичних осіб і підприємців, які проводять розрахунки готівкою. Що ж стосується фізичних осіб – ніхто не збирається обмежувати права пересічних громадян використовувати ту чи іншу форму розрахунків", - зазначила Наталія Синявська.
За її словами, зараз у ЗМІ присутня дуже велика кількість коментарів стосовно того, якою буде ця норма, коли вона буде запроваджена, називаються граничні суми готівкових розрахунків. Проте, директор Генерального департаменту інформаційних технологій та платіжних систем наголосила, що гранична сума розрахунку готівкою і термін коли ця норма може бути введена будуть визначені лише після того, коли буде вивчена економічна ситуація в країні. "Це необхідно для того, щоб введення цієї норми було максимально комфортним для громадян. Тим більше, що цей законопроект містить додаткові норми щодо захисту прав споживачів", - додала Наталія Синявська.
Так, за зняття готівки, зокрема в банкоматах інших банків ніж у банка-емітента платіжних карток, споживач може сплачувати комісію, а безготівкові розрахунки з використанням платіжних карток, здійснюються без сплати комісійних. Крім того, банки запроваджують для своїх клієнтів різноманітні бонусні програми та акції під час сплати ними вартості товару в безготівковій формі. Тобто, перехід споживачів, які використовують платіжні картки, на безготівкові платежі буде для них безкоштовним або не вимагатиме більших витрат ніж вони несуть зараз.
"На сьогодні наявна позитивна тенденція використання платіжних карток на вітчизняному ринку - кожна третя транзакція з використанням платіжної картки являється транзакцією в торгівельній мережі, а ще донедавна була кожна десята. Це говорить про зростання довіри клієнтів до банків і до банківських карток. Людина може не знімати всю суму готівкою в банкоматі, як зазвичай це відбувається коли вона отримує заробітну плату, а залишити кошти на рахунку і використовувати їх в подальшому для розрахунків", - зазначила Наталія Синявська.
За її словами, сьогодні в України великі торговельні мережі використовують безготівкову форму розрахунків. І це вже є нормою. Наступний крок за маленькими магазинами, які мають невеликий торговельний обіг. Вже сьогодні вони можуть безкоштовно встановити POS-термінали і розпочати безготівкову роботу.
У той же час вона відзначила, що Національний банк і всі банки в країні зацікавлені у розвитку інфраструктури з обслуговування безготівкових платежів. Як зауважив голова Комітету Національної асоціації банків України (НАБУ) з питань банківської інфраструктури та платіжних систем Юрій Яременко: "готівкова форма розрахунків – найдорожча. Для забезпечення функціонування готівкових розрахунків країна повинна надрукувати гроші, забезпечити їх зберігання, захист тощо. Сьогодні банки проводять значну роботу з переміщення цих грошей, збереженню їх в обігу, вилученню зношених купюр, інкасації, охорони, зберігання. Не кажучи вже про велику кількість людей, які задіяні у цій роботі. В решті решт усі витрати покладаються на споживача. І перехід до безготівкової форми розрахунків – це не примусовий захід, а нормальний цивілізований еволюційний шлях".
"Зростання безготівкових розрахунків - це загальносвітова тенденція, яка характеризує рівень розвитку ринкових відносин. Для України зростання безготівкових розрахунків збільшить надходження фінансових ресурсів суб’єктів національної економіки до банківської системи держави та надасть банкам додаткову ліквідність, що зробить кредити більш доступними для населення. А це, вочевидь, є вигідним не лише банкам, а й сприятиме динамічному розвитку економіки країни в цілому", - впевнена директор Генерального департаменту інформаційних технологій та платіжних систем Наталія Синявська.
Довідка
Згідно із статистичною звітністю, що надається банками-членами платіжних систем Національному банку України, станом на 01.07.2012 року банками емітовано понад 62 млн. платіжних карток. На одну особу в Україні припадає 1,4 картки.
Станом на 1 липня 2012 р. з 62,7 млн. карт, що перебувають в обігу в Україні, активними (за якими здійснювалися видатки в останні три місяці) було лише трохи більше половини. За перше півріччя 2012 року обсяг операцій за платіжними картками, збільшився в порівнянні з першим півріччям 2011 року на 26,4% (до 328,3 млрд. грн.), кількість транзакцій збільшилася - на 22,6% (до 507,8 млн. штук). За цей період українці майже кожну третю операцію здійснювали платіжною карткою в магазині. Решта транзакцій – це, в основному, зняття готівки в банкоматах. Для порівняння: у Німеччині лише 15% обігу за платіжними картами припадає на зняття грошей в банкоматах.