Український бізнес покращує інфляційні очікування другий квартал поспіль. Про це свідчать результати чергового опитування керівників підприємств, яке Національний банк України провів у серпні-вересні 2015 року. У наступні 12 місяців компанії в середньому очікують зростання споживчих цін на 25,5%. За результатами першого кварталу вони прогнозували споживчу інфляцію у розмірі 27,3%.
Очікуване зростання цін підприємства пов’язують з обмінним курсом гривні та підвищенням витрат на виробництво. Водночас найменший вплив на зростання цін мають динаміка пропозиції грошей в економіці, соціальні видатки бюджету та динаміка цін на світових ринках.
Незважаючи на півроку стабільності на валютному ринку, керівники підприємств поки ще не змінили очікування щодо динаміки курсу гривні. Девальваційні очікування навіть в умовах незначних коливань обмінного курсу гривні в останні місяці інерційно дещо посилились. Послаблення національної валюти через 12 місяців наразі прогнозують 80,7% респондентів.
Також підприємства очікують на пожвавлення ділової активності протягом наступних 12 місяців. У третьому кварталі індекс ділових очікувань вперше після ІІ кварталу 2014 року перевищив значення 100% і досягнув 100,2%. Зокрема, порівняно з попереднім кварталом він зріс на 5,6 п. п. Найбільш оптимістично налаштовані сільськогосподарські і торговельні підприємства, а також компанії, що здійснюють лише імпортні операції.
Така тенденція є наслідком покращення очікувань бізнесу щодо перспектив власного розвитку. А саме – щодо зростання обсягів реалізації продукції, інвестиційних видатків на машини, обладнання та інвентар, а також покращення фінансово-економічного стану підприємств. Зокрема, якщо у ІІ кварталі зниження обсягів реалізації продукції прогнозували 50,2% підприємств, то наразі їх частка зменшилася до 37,3%.
З огляду на очікуване відновлення виробництва підприємства прогнозують зростання своїх потреб у позикових коштах найближчим часом. Серед тих, хто планує брати банківські кредити для фінансування своєї діяльності (34,9% опитаних), переважна більшість надає перевагу кредитам у національній валюті (87,1% респондентів).
Другий квартал поспіль зростала частка компаній, які відзначили, що немає проблем із проведенням операцій із коштами, розміщеними на банківських рахунках (90,9% порівняно з 84,3% % у ІІ кварталі 2015 року).
Довідка. В опитуванні взяли участь 858 підприємств із 22 регіонів країни (без урахування тимчасово окупованої території Автономної Республіки Крим, а також Донецької і Луганської областей), які представляють економіку за основними видами діяльності, формами власності, розмірами за кількістю працівників. Результати опитувань є відображенням лише думки респондентів – керівників підприємств України і не є оцінками Національного банку України.