Національний банк України звернувся до Голови Верховної Ради України Андрія Парубія з відкритим листом із пропозицією замінити Голову Комітету Верховної Ради України з питань фінансової політики і банківської діяльності Сергія Рибалку у зв’язку з непрофесійністю, політичною заангажованістю, нездатністю забезпечити ефективну роботу Комітету, підривом довіри до Національного банку, створенням перепон для оздоровлення та розвитку фінансового сектору.
Також у листі йдеться про те, що питання викликає і склад Комітету, адже за окремими винятками діяльність більшості його членів є похідною від їх політичних та бізнесових інтересів. Наявність таких членів у складі Комітету унеможливлює ефективне виконання покладених на нього функцій в інтересах розвитку всього фінансового сектору та споживачів фінансових послуг.
З огляду на це, Національний банк наполягає на призначенні іншого Голови та більш професійного і менш заангажованого складу Комітету Верховної Ради України з питань фінансової політики і банківської діяльності.
Відкритий лист Національного банку України до Верховної Ради України
Національний банк України звертається до Верховної Ради України з пропозицією замінити Голову Комітету Верховної Ради України з питань фінансової політики і банківської діяльності Сергія Рибалку у зв’язку з непрофесійністю, політичною заангажованістю, нездатністю забезпечити ефективну роботу Комітету, підривом довіри до Національного банку, створенням перепон для оздоровлення та розвитку фінансового сектору.
Комітет Верховної Ради з питань фінансової політики і банківської діяльності є відповідальним за прийняття Парламентом законодавчих ініціатив, спрямованих на оздоровлення та розвиток банківської системи як запоруки макрофінансової стабільності. Сергій Рибалка як Голова Комітету виявився неспроможним забезпечити виконання Комітетом його ключового завдання.
Наразі у Верховній Раді зареєстровано одинадцять законопроектів, які спрямовані на захист прав споживачів фінансових послуг, захист прав кредиторів та підвищення ефективності регулювання ринків фінансових послуг і без прийняття яких, на думку Національного банку, неможливо забезпечити розвиток ані фінансового сектору, ані економіки в цілому. Головним комітетом щодо цих законодавчих ініціатив був визначений Комітет з питань фінансової політики і банківської діяльності.
За цей рік Комітет та його Голова забезпечили прийняття у другому читанні Верховної Ради лише одного законопроекту, необхідного для реформи фінансового сектору, що свідчить про вкрай низьку ефективність його діяльності. Цією єдиною завершеною Комітетом справою став Закон України "Про фінансову реструктуризацію". Вже півроку очікує на перше читання у Парламенті законопроект № 4529 від 26.04.2016 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо стимулювання кредитування в Україні)" та інші законопроекти, прийняття яких є вкрай важливим для відновлення банками кредитування реального сектору економіки.
Голова Комітету також зловживає своїми посадовими можливостями для тиску на відомства, які відповідають за оздоровлення банківського сектору. Зокрема, на Спостережну раду з фінансової реструктуризації, мета якої – забезпечити врегулювання ситуації банків із проблемними кредитами підприємств-боржників та сприяти відновленню платоспроможності підприємств. У жовтні цього року Сергій Рибалка, який не входить до складу Спостережної ради, двічі намагався зірвати її засідання.
Голова Комітету перейшов до відкритої брехні щодо діяльності Національного банку України. Він висуває необґрунтовані звинувачення у тому, що Голова Національного банку та його представники ігнорують засідання Комітету з питань фінансової політики і банківської діяльності. Насправді, представники Національного банку 28 разів брали участь у засіданнях Комітету за останні 12 місяців, у тому числі двічі – Голова Національного банку Валерія Гонтарева і 17 разів – заступники Голови. При цьому більшість відвідувань представниками регулятора засідань Комітету відбувалася за ініціативою саме Національного банку – з 28 разів лише 8 відвідувань здійснювалися на запрошення Комітету.
Такі безпідставні звинувачення заважають плідній співпраці Комітету Верховної Ради та Парламенту з Національним банком, а отже, просуванню реформи фінансового сектору. Більше того – підрив довіри до Національного банку загрожує підривом довіри вкладників до банківської системи та довіри населення до національної грошової одиниці.
Сергій Рибалка неодноразово поширював необґрунтовану інформацію та чутки про діяльність банків та їх регулятора. Також мали місце і випадки розголошення ним інформації з обмеженим доступом, отриманої від Національного банку, що так само може спровокувати загрозливі наслідки для банківського сектору.
Усе це свідчить не лише про умисний саботаж Сергієм Рибалкою співпраці Верховної Ради з Національним банком, а й про надзвичайний рівень безвідповідальності та непрофесійності, які є неприпустимими для Голови Комітету з питань фінансової політики і банківської діяльності, що мав би дбати про стабільність фінансового сектору та добробут населення.
Звертаємо увагу, що така непрофесійна робота Голови Комітету Верховної Ради України з питань фінансової політики і банківської діяльності викликає багато запитань у наших міжнародних партнерів, які підтримують нас на шляху реформи фінансового сектору. Голова профільного Комітету, який не допомагає вирішити проблеми фінансового сектору, не підтримує його реформу, а вдається до популістичних звинувачень, дискредитує не тільки свій Комітет, роботу всієї Верховної Ради України, але й псує міжнародний імідж України.
Питання викликає і склад Комітету, адже за окремими винятками діяльність більшості його членів є похідною від їх політичних та бізнесових інтересів. Сьогодні до складу Комітету входить народний депутат Леонід Клімов – колишній власник наразі неплатоспроможного "Імексбанку". Він особисто заборгував державі 310 млн. грн. за кредитами рефінансування, право не повертати які він зараз намагається отримати через суд. Загалом заборгованість банку сягає 3,4 млрд. грн. Інший член Комітету – народний депутат Денис Дзензерський, компанії якого не обслуговують борг перед банківськими установами на суму близько 9 млрд. грн.
Інтереси окремих страхових компаній представляє і народний депутат Максим Поляков. Саме він намагається докорінно змінити сутність законопроекту про поділ функцій Нацкомфінпослуг між Національним банком та НКЦПФР, спрямований, зокрема, на створення ефективного нагляду за діяльністю ринку страхових послуг. Мова йде про законопроект № 2413а "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо консолідації функцій із державного регулювання ринків фінансових послуг", який 07 липня 2016 року Парламент прийняв у першому читанні.
Наявність таких членів у складі Комітету унеможливлює ефективне виконання покладених на нього функцій в інтересах розвитку всього фінансового сектору та споживачів фінансових послуг.
З огляду на це, Національний банк наполягає на призначенні іншого Голови та більш професійного і менш заангажованого складу Комітету Верховної Ради України з питань фінансової політики і банківської діяльності.