Робота Національного банку України в сфері підготовки пропозицій щодо законодавчого врегулювання проблемних питань банківської діяльності проводиться надзвичайно активно та зосереджена на наступних пріоритетних напрямках:
забезпечення незалежності Національного банку України;
створення правових умов для виявлення реальних власників банків;
реформування Фонду гарантування вкладів фізичних осіб;
здійснення банківського нагляду на консолідованій основі;
визначення особливостей корпоративного управління в банках;
посилення захисту прав кредиторів в умовах фінансової кризи.
Слід зазначити, що підготовка та прийняття певних законопроектів передбачена Меморандумом про економічну та фінансову політику, укладеним в рамках спільної з Міжнародним валютним фондом програми «стенд-бай» та є умовою отримання Україною міжнародної фінансової допомоги. Зокрема, одним із ключових заходів («структурних маяків») спільної з Міжнародним валютним фондом програми «Стенд-бай», є уведення в дію законодавства, спрямованого на посилення незалежності Національного банку України та врегулювання проблемних питань, пов'язаних із фінансовим оздоровленням банківської системи в умовах кризи.
Національним банком у травні поточного року фактично завершено підготовку проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо діяльності Національного банку України», який включає в себе пропозиції Міжнародного валютного фонду та буде погоджуватися з Адміністрацією Президента України.
Даний законопроект має забезпечити посилення інституціональної, політичної та фінансової незалежності Національного банку України та передбачає, зокрема:
- встановлення додаткових кваліфікаційних вимог до членів Ради та Правління Національного банку України;
- уточнення переліку підстав для припинення повноважень Голови Національного банку, членів Ради та Правління Національного банку України;
- позбавлення Ради Національного банку України права застосовувати відкладальне вето щодо рішень Правління Національного банку України;
- встановлення заборони авансового перерахування коштів Національного банку до Державного бюджету України.
Крім того, на виконання Плану заходів щодо другої Програмної позики на політику розвитку для реабілітації фінансового сектору Світового банку Національним банком України підготовлено:
пропозиції до прийнятого в першому читанні проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законів України (щодо діяльності банків)», реєстр. № 0884, які враховують рекомендації МВФ та Світового банку.
Законопроект направлений на вдосконалення банківського нагляду шляхом встановлення механізму виявлення реальних власників та контролерів банку (осіб, які справляють значний вплив на прийняття рішень), встановлює вимоги до їх фінансового стану, ділової репутації тощо.
Низка положень законопроекту передбачає врегулювання проблемних питань у частині недопущення використання у банківській системі коштів, одержаних злочинним шляхом. Обов’язково мають бути підтверджені джерела походження коштів, що використовуються для формування статутного капіталу банку.
проект Закону України «Про внесення змін до деяких законів України (щодо здійснення нагляду банківського нагляду на консолідованій основі)». Законопроект визначає порядок та умови здійснення нагляду за банками на консолідованій основі, зокрема проектом встановлюються вимоги до материнського банку банківської групи, до учасників банківської групи; встановлюється право Національного банку України, Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг та Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку застосовувати заходи впливу до учасників банківських груп; регламентуються питання співпраці та координації діяльності між органами, що здійснюють державне регулювання ринків фінансових послуг, а також з відповідними органами банківського нагляду інших держав.
Для розробки цього законопроекту були залучені представники центральних органів виконавчої влади. До того ж, законопроект надіслано
МВФ та Світовому банку для отримання коментарів щодо основних його положень.
Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про банки і банківську діяльність» (щодо особливостей корпоративного управління у банках). Проект передбачає приведення банківського законодавства у відповідність до Закону України «Про акціонерні товариства», створення дієвого механізму розподілу повноважень між органами управління та контролю банків та, відповідно, підвищення захисту інтересів вкладників;
спільно з Фондом гарантування вкладів фізичних осіб та Кабінетом Міністрів України підготовлено проект Закону України «Про гарантування вкладів фізичних осіб», яким передбачається реформування системи гарантування вкладів фізичних осіб.
Даний законопроект має на меті удосконалення методології та механізмів роботи з проблемними та неплатоспроможними банками в Україні та наділення ФГВФО повноваженнями тимчасового адміністратора та ліквідатора неплатоспроможного банку. При цьому, Національний банк України продовжуватиме виконувати функції з банківського регулювання та пруденційного нагляду, які, зокрема, включатимуть застосування передбачених законодавством заходів впливу та посилений нагляд за діяльністю проблемних банків.
З метою врегулювання проблемних питань банківського сектору, пов'язаних із фінансовим оздоровленням банківської системи в умовах кризи, за ініціативою Національного банку України Верховною Радою України у 2009 році було прийнято Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо особливостей проведення заходів з фінансового оздоровлення банків)", який запровадив комплексний підхід до врегулювання питань у забезпеченні захисту інтересів вкладників та кредиторів банків. Цей Закон створив правову базу для вжиття Національним банком України ефективних заходів фінансового оздоровлення банків. Зокрема, Національний банк України був наділений наступними повноваженнями:
• запроваджувати особливий режим контролю за діяльністю банку та призначати куратора банку;
• організовувати, координувати та контролювати діяльність тимчасової адміністрації;
• брати участь у створенні санаційного банку (видавати ліцензію санаційного банку, здійснювати регулювання його діяльності та нагляд за ним);
• погоджувати порядок прийняття Кабінетом Міністрів України рішення про продаж корпоративних прав держави у статутних капіталах банків, що знаходяться в управлінні Міністерства фінансів України, а також вимагати
спрямування коштів від їх продажу на достроковий викуп державних облігацій України, придбаних Національним банком України в результаті капіталізації банків;
• погоджувати визначений Кабінетом Міністрів України порядок використання коштів Стабілізаційного фонду для надання фінансової допомоги банкам;
• встановлювати вимоги та визначати порядок надання банками відомостей про свою структуру власності.
Таким, чином Національний банк України приймає активну участь у створенні правового поля у сфері банківської діяльності.