Другий міжнародний "Форум з фінансової інклюзії. Нікого за бортом", що відбувся 12 червня 2019 року, зібрав понад 300 представників державних органів, банків, платіжних систем, бізнесу, експертів та освітян із 12 країн світу: Австралії, Великої Британії, Індії, Кенії, Німеччини, Норвегії, Польщі, Румунії, США, Туреччини, Франції, Ямайки. Співорганізаторами Форуму виступили Національний банк України, проект USAID "Трансформація фінансового сектору" та Mastercard і Visa.
Цьогоріч дискусії Форуму були присвячені напрацюванню на базі міжнародного досвіду ефективних практик підвищення фінансової інклюзії як спільного шляху держави та бізнесу для пришвидшення економічного зростання.
Підтвердженням стратегічної важливості теми Форуму не тільки для України, але і світу стало спеціальне звернення до учасників від Її Королівської Величності Максими, Королеви-консорт Нідерландів, яка є Спеціальною уповноваженою Генерального Секретаря ООН з питань фінансової інклюзії задля розвитку, Почесною меценаткою Глобального партнерства за фінансову інклюзію Великої двадцятки, а також Почесною головою Голландської платформи з фінансової грамотності Money Wise Письмове звернення від її імені зачитав посол Королівства Нідерландів в Україні Едуард Хукс.
Також з вітальним словом до учасників Форуму звернулись Сюзан К. Фрітц, директор Регіональної місії USAID в Україні та Білорусі, та Голова Національного банку України Яків Смолій.
Вивчені уроки та тренди майбутнього: ключові тези Форуму
- Фінансова інклюзія створює можливості для інклюзивного економічного зростання та підвищення загального добробуту країни та її громадян.
- Сьогодні державі та бізнесу недостатньо просто створити технічні умови для користування фінансовими продуктами та послугами, тобто забезпечити доступ громадян до фінансової системи. Важливо вивчати реальні потреби споживача (сторону попиту) та фокусувати зусилля на їхньому задоволенні. Користування прогресивними фінансовими технологіями має увійти у моду.
- Щоб почати користуватися фінансовими продуктами, споживач має не тільки розуміти практичну користь, але і відчувати задоволення від користуваннями ними.
- Довіра – основа фінансового сектору. Тому якісні комунікації важливі: без них не побудувати довіру. Потрібно надавати доступні роз’яснення, говорити зрозумілою споживачу мовою та створювати позитивні емоції.
- Фінансова інклюзія і фінансова грамотність – нерозривні. Без фінансової грамотності людина не може сповна використовувати потенціал фінансових сервісів. Хоча українці відстають від країн ЄС за рівнем фінансової грамотності, вони хотіли би отримувати більше інформації про можливості продуктів, способи заощаджень та фінансового планування.
- Успішні кейси зі всього світу підтверджують: фінансова інклюзія неможлива без партнерства держави та бізнесу, лише у партнерстві можна масштабувати результати та отримати сталість розвитку.
- У майбутньому фінансові технології будуть ще більше пов’язані із розвитком інтернет-технологій та соціальних мереж.
Корисні матеріали
Інформація щодо форуму, програми, учасників, а також фото заходу та презентації спікерів: https://finclusion.bank.gov.ua/
Повне відео доступні на сайті форуму та на офіційному YouTube каналі НБУ:
Промова Голови НБУ Якова Смолія:
Бачення Національного банку стратегії фінансової грамотності (презентація директора департаменту комунікацій Наталії Бондаренко.
Концепція захисту прав споживачів фінансових послуг (матеріали до обговорення із учасниками ринку).
Довідково
Перший Форум із фінансової інклюзії відбувся 12 червня 2018 року. Панельні дискусії Форуму та виступи спікерів були покликані дати відповідь на запитання "Як включати людей у фінансові послуги та чому це важливо для держави та бізнесу?".
Як і 2018 року, Форум є платформою для дискусії щодо доступності фінансових послуг в Україні, а також обміну ідеями для співпраці держави, бізнесу і неурядових організацій та формування спільного бачення шляхів підвищення фінансової залученості українців.
Національний банк України визначив фінансову інклюзію однією зі своїх стратегічних цілей. Фінансова інклюзія – створення умов для залучення усіх сегментів населення та бізнесу до користування різноманітними фінансовими послугами, які доступні за інфраструктурою та ціною, офіційно урегульовані та відповідають потребам населення з метою стимулювання економічного зростання країни та зменшення соціальної нерівності у суспільстві.
OECD/INFE визначає фінансову інклюзію як процес просування доступного, вчасного та повноцінного доступу до широкого спектру фінансових продуктів і послуг, поширення їхнього використання серед всіх прошарків суспільства через впровадження існуючих та інноваційних підходів, включно з фінансовою обізнаністю та освітою з метою просування як фінансового добробуту, так і економічної та соціальної інклюзії.