Національний банк України виступає категорично проти законопроекту №5257 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо забезпечення прозорості діяльності Національного банку України та підвищення його відповідальності перед суспільством» , вважає його спробою згорнути процес реформування фінансового сектору в Україні та зашкодити виконанню Національним банком цілей щодо зниження інфляції.
Минулого тижня Національний банк звернувся до Президента України Петра Порошенка з приводу підтримки позиції Національного банку України стосовно цього законопроекту.
Законопроектом №5257, унесеним народними депутатами Ляшком О. В., Рибалкою С. В., Галасюком В. В., Поляковим М. А., Козаченком Л. П., Довбенком М. В. та Лавриком О. В., передбачається позбавлення НБУ інституційної, політичної та фінансової незалежності. Це повністю змінює ідеологію закону щодо незалежності центробанку та розподілу компетенцій його органів, розроблених відповідно до рекомендацій місії МВФ та закладених останніми змінами 2015 року.
Зміни до закону про НБУ у 2015 році були попередньою умовою для отримання другого траншу МВФ у розмірі 1,7 млрд. дол. США. Відмова від цих змін загрожує втратою довіри до України з боку міжнародного співтовариства та припинення співпраці.
Чинна редакція закону запровадила визнаний у світі принцип незалежності центрального банку, що створило всі необхідні умови для виконання НБУ на високому рівні його основної функції – забезпечення цінової стабільності. Це сприятиме формуванню позитивного іміджу України у світі та її інвестиційної привабливості. Зміни законодавства у зворотній бік є неприпустимими і несуть пряму загрозу для досягнення цінової та фінансової стабільності у державі.
Наразі пропозиції парламентарів зі зміни мандата та цілей Національного банку є чистим виявом популізму. Так, за ціль для НБУ пропонується встановити досягнення та підтримання валютно-курсової стабільності. Це є неспівставним з економічною реальністю та одночасним підтриманням цінової стабільності.
Штучний контроль обмінного курсу гривні призведе до накопичення макроекономічних дисбалансів, які врешті-решт потягнуть за собою різке зростання інфляції та погіршення добробуту населення. У такому разі центральний банк не зможе впливати на купівельну спроможність населення як похідну від рівня інфляції, а отже, й добробут українців. Україна вже має вкрай негативний досвід підтримання валютно-курсової стабільності, яке відбувалось за рахунок накопичення боргів держави в іноземній валюті та витрачання золотовалютних резервів. Така політика в попередні роки була однією з головних причин глибокої економічної кризи, у якій опинилась Україна. Національний банк не виключає, що повернення до підтримання валютно-курсової стабільності може стати передумовою нової фінансової та економічної кризи.
Нагадаємо, що вже понад рік як Національний банк перейшов до режиму інфляційного таргетування, спрямованого на забезпечення цінової стабільності. Ця монетарна політика не має альтернатив, адже є єдиною, яка може забезпечити добробут населення та фінансову стабільність. Ідучи цим шляхом, НБУ спромігся знизити інфляцію з-понад 60% до однознакового рівня і відновити макроекономічну стабільність. Цей закопроект підірве макроекономічну стабільність, яку ми маємо на сьогодні.
Крім того, наразі парламентарі намагаються додати до мандата центрального банку ще одне завдання - забезпечення максимальної зайнятості населення. Забезпечення максимальної зайнятості є дуже позитивним завданням, проте досягнення такої цілі апріорі неможливе зусиллями лише одного НБУ, потрібна спільна робота всіх державних органів країни. А у пропонованому варіанті це може бути зручним приводом для подальших політичних маніпуляцій та засобом прямого примусу до того чи іншого рішення центрального банку.
Національний банк України вважає неприпустимим прийняття змін, передбачених законопроектом №5257, та очікує від Президента України висловлення позиції з цього приводу.