Національний банк України рекомендує українським банкам сприяти вирішенню проблем із розрахунками за зовнішньоекономічними контрактами клієнтів, зареєстрованих на території областей України, що частково окуповані російською федерацією.
Про це йдеться в листі до банків та банківські асоціації, в якому Національний банк повідомив про звернення від українських компаній та бізнес-асоціацій щодо блокування / відмови іноземних банків, насамперед європейських, від проведення платежів в/з України за зовнішньоекономічними контрактами.
У листі зазначено, що іноземні банки блокують операції за участю юридичних осіб, зареєстрованих на території Запорізької, Херсонської, Донецької та Луганської областей, незалежно від того, чи відповідний населений пункт перебуває під тимчасовою окупацією російської федерації чи під контролем України.
Це пояснюється тим, що іноземні банки не мають достовірного джерела даних про статус таких територій України. Тому необхідна додаткова комунікація українських банків щодо цього питання з іноземними банками.
“Здебільшого іноземні банки не деталізують підставу для блокування / відмови із посиланням на вимоги їхньої внутрішньої політики і процедур комплаєнс. На думку Національного банку, невиконання платежу може бути пов’язане із санкційними обмеженнями (зокрема секторальними санкціями Європейського Союзу щодо непідконтрольних Уряду України територій в Донецькій, Херсонській, Луганській та Запорізькій областях), а також вимогами міжнародних стандартів та національного законодавства інших країн з питань фінансового моніторингу, управління ризиками тощо. Вважаємо, що такий де-ріскінг з боку іноземних банків щодо українських суб’єктів господарювання є необґрунтованим”, – йдеться в листі НБУ.
Національний банк нагадує, що з метою усунення перешкод під час проведення розрахунків за зовнішньоекономічними договорами розроблені і наразі доступні такі ресурси для здійснення іноземними банками комплаєнс-перевірок:
- англомовна цільова сторінка Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України (далі – Мінреінтеграції), що містить, зокрема перелік власне тимчасово окупованих населених пунктів України (у розрізі областей та районів) у структурованому форматі xlsx, який спрощує інтеграцію в банківські системи. Мінреінтеграції оперативно оновлює цільову сторінку та працює над її вдосконаленням, зокрема щодо можливості завантаження користувачами довідки англійською мовою про статус певного населеного пункту;
- на офіційному вебсайті Європейської комісії опубліковано оновлені запитання-відповіді* щодо виконання регламентів Ради ЄС стосовно санкційних обмежень щодо тимчасово окупованих територій Донецької, Херсонської, Луганської та Запорізької областей України (далі – роз’яснення DG FISMA), у яких, зокрема зазначено про підконтрольність Уряду України м. Запоріжжя і м. Херсон та гіперпосилання на цільову сторінку Мінреінтеграції.
З метою інформування іноземних банків про зазначені вище ресурси для мінімізації ризиків блокування коштів / відмови в проведенні операції Національний банк рекомендує банкам, які обслуговують клієнтів, зареєстрованих на території областей України, що частково окуповані російською федерацією, або що стикаються з проблемами під час здійснення розрахунків за зовнішньоекономічними контрактами, здійснювати комунікацію із залученими іноземними банками (банком-кореспондентом та/або обслуговуючим банком контрагента клієнта) щодо такого:
- перед ініціюванням платежу – здійснити попередню комунікацію з уповноваженим підрозділом відповідного банку-партнера (доступними засобами електронного зв’язку) для пояснення змісту операції та надання додаткової інформації / документів щодо української компанії / платежу (за потреби) з урахуванням роз’яснення DG FISMA;
- деталізація платіжних повідомлень – щодо вихідних платежів слід зазначати у відповідних полях платіжного повідомлення вичерпну інформацію стосовно підконтрольності Україні населеного пункту, де зареєстрований клієнт-платник, посилання на роз’яснення DG FISMA та на цільову сторінку Мінреінтеграції (для перевірки іноземним банком відповідної інформації); щодо платежів на користь українського клієнта – надавати клієнту аналогічні інструкції для подальшої комунікації його контрагента з обслуговуючим банком та банком-кореспондентом;
- у разі блокування коштів за платіжною операцією клієнта / на користь клієнта – звернутися до банку, який заблокував платіж, щодо з’ясування підстав відмови та узгодження обсягу додаткових заходів / інформації, необхідних іноземному банку для його здійснення.
У листі також йдеться про те, що банки мають у місячний строк поінформувати Національний банк про результати вжитих заходів (включно з переліком відповідних клієнтів, залучених банків, виявлених підстав для блокування / відмови, статус прийнятого іноземним банком рішення щодо проведення платежу / перегляду вжитих заходів), а також проблемні питання, виявлені під час комунікації з банками-партнерами, та пропозиції щодо можливих шляхів їх вирішення.