Національний банк України в партнерстві з громадською організацією Junior Achievement Ukraine вперше в Україні провів дослідження рівня сформованості компетентності "Підприємливість та фінансова грамотність" серед школярів 10 класів.
Дослідження проводилось у квітні 2024 року Українським інститутом соціальних досліджень ім. О. Яременка. Вибірку формував ДНУ "Інститут освітньої аналітики". В опитуванні взяли участь 97 шкіл з 19 областей України та міста Києва. Було опитано 3139 учнів віком 14 – 17 років.
Його метою було визначити рівень знань та умінь учнів перед упровадженням предмету "Підприємництво і фінансова грамотність" (з 2025-2026 навчального року предмет стане обов’язковим для учнів всіх 8 класів та надалі вкладатиметься і в 9 класі). У 2027 році заплановане проведення другого циклу дослідження, що дасть змогу порівняти результати та оцінити ефективність методик викладання нового предмета.
У межах дослідження підліткам пропонувалося пройти 21 кейсове завдання. Вони складалися за прикладом Програми міжнародного оцінювання учнівства (далі – PISA) з фінансової грамотності. Також діти відповідали на 20 запитань анкети, метою яких було глибше проаналізувати фактори впливу на їхні академічні результати.
Дослідження продемонструвало, що середній рівень правильних відповідей на кейсові завдання серед підлітків становить 46,6%, що відповідає 3 балам за 12-бальною шкільною системою оцінювання. Такий результат свідчить про початковий рівень фінансової грамотності українських підлітків.
Найкращі результати під час дослідження показали учні з Дніпропетровської (57,4%), Івано-Франківської (53,7%) областей та міста Києва (50,4%). Найнижчі – зафіксовані в Кіровоградській (37,4%), Миколаївській (39,7%) та Чернівецькій (41,4%) областях.
Дівчата мають дещо кращі результати (47,4%), порівняно з хлопцями (45,6%). Показники міських та сільських школярів становлять 48% і 40% відповідно. Низький рівень фінансової грамотності особливо характерний для підлітків із родин із низьким соціально-економічним статусом. 100% правильні відповіді на всі запитання-кейси, що були представлені в опитуванні, не надав жоден підліток.
Дослідження свідчить, що фінансова грамотність підлітків зростає завдяки:
- досвіду використання фінансових продуктів, зокрема планування витрат, ведення бюджету, заощадження, досягнення фінансових цілей;
- спілкуванню з батьками на тему грошей;
- самостійному вивченню фінансової грамотності через книги та Інтернет.
Цікаві результати отримані стосовно ставлення підлітків до фінансової грамотності: понад три чверті (77,6%) опитаних підлітків вважають, що в школах потрібно запровадити предмет з фінансової грамотності.
"Фінансова грамотність українських підлітків перебуває на критично низькому рівні. Шкільний курс "Підприємництво і фінансова грамотність", для якого спеціалісти Національного банку розробили навчальну програму та написали підручник, має потенціал суттєво змінити ситуацію. Однак не менш важливу роль відіграють батьки – це підтвердило не тільки наше дослідження, а й PISA з фінансової грамотності, яка проводилася в країнах-учасницях Організації економічного співробітництва та розвитку (OECD). Для дітей поведінка батьків із грошима є прикладом для наслідування, саме вдома вони отримують свої перші фінансові уроки. У партнерстві школи та батьків та за підтримки Національного банку ми точно зможемо зростити нове покоління фінансово грамотних та успішних українців", – наголосила директор Департаменту комунікацій Національного банку Юлія Євтушенко.
Запровадження фінансової грамотності в школах є важливим кроком для подолання нерівності у доступі до фінансових знань та розвитку ключових компетентностей у всіх учнів, незалежно від соціально-економічного статусу їхніх родин чи місця проживання.
"Для нас було дуже важливим підтримати це дослідження, адже вже багато років ми працюємо з молодими людьми над розвитком їхньої фінансової грамотності через практичне навчання. Розуміння реального рівня знань молоді дозволяє нам краще планувати наші освітні програми та спільні проєкти з Національним банком", – зазначив голова громадської організації Junior Achievement Ukraine Юрій Токарський.
Переглянути результати дослідження можна за посиланням.
Національний банк системно працює над розвитком фінансової грамотності громадян та підтримує впровадження фінансової освіти у шкільну програму. Експерти Національного банку розробили модельну навчальну програму для курсу "Підприємництво і фінансова грамотність". Авторський колектив центрального банку підготував підручник, робочий зошит, електронний додаток, презентації для уроків для вчителя та посібник для вчителя. Вся ключова інформація зібрана на спеціальному сайті "Підприємництво і фінансова грамотність у школі".
ГО "Джуніор Ачівмент Україна" – член всесвітньої мережі Junior Achievement, міжнародної неприбуткової організації, що пропонує навчальні програми з підприємництва, фінансової грамотності та підготовки до ринку праці для молоді. Організація співпрацює із закладами середньої шкільної, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, пропонуючи апробований європейський досвід та найкращі міжнародні практики викладання, можливість участі у міжнародних проектах та конкурсах молодіжного підприємництва. Більше інформації – на сайті ja-ukraine.org.