Національний банк визначив порядок нагляду за додержанням банками законодавства про захист прав споживачів фінансових послуг. Для цього регулятор затвердив відповідне Положення.
Такий нагляд дозволить забезпечити розкриття банками повної та достовірної інформації про фінансові послуги своїм клієнтам, аби вони ухвалювали зважені рішення. Крім того, це забезпечить дотримання банками єдиних правил та вимог законодавства про захист прав споживачів фінансових послуг і законодавства про рекламу. У підсумку це стимулюватиме банки до відповідальнішої поведінки стосовно споживачів, а також сприятиме захисту прав та інтересів споживачів.
Документом визначено, що нагляд здійснюватиметься в таких формах: безвиїзний нагляд та інспекційні перевірки. Відповідальним буде профільний підрозділ Національного банку – Управління захисту прав споживачів фінансових послуг.
Національний банк насамперед перевірятиме ті банки, які мають більший ризик порушення прав споживачів фінансових послуг.
Основними джерелами про можливі порушення будуть звернення споживачів фінансових послуг до НБУ, договори банків з клієнтами, інші документи, інформація на вебсайтах банків та в рекламі, дані з відкритих джерел, а також звітність установ.
Також фахівці Національного банку під час здійснення нагляду мають право запитувати в банків додаткову інформацію, документи чи письмові пояснення. Після цього регулятор оформлюватиме результати безвиїзного нагляду. У разі виявлення порушення фахівці Національного банку складатимуть довідку про це, а також надаватимуть рекомендації для їх усунення. За порушення законодавства щодо захисту прав споживачів фінпослуг Національний банк накладатиме на посадових осіб банку адміністративні стягнення, застосовуватиме до банку штрафні санкції, а також матиме право застосовувати інші заходи впливу.
Зазначені підходи передбачені постановою Правління Національного банку України від 9 лютого 2021 року № 15 "Про затвердження Положення про здійснення Національним банком України нагляду за додержанням банками законодавства про захист прав споживачів фінансових послуг". Постанова набирає чинності з 13 лютого 2021 року.
Найближчим часом Національний банк планує оприлюднити для громадського обговорення аналогічний документ і для учасників небанківського фінансового ринку.