Перейти до вмісту
Стартує Всеукраїнська інформаційна кампанія з платіжної безпеки #ШахрайГудбай

Стартує Всеукраїнська інформаційна кампанія з платіжної безпеки #ШахрайГудбай

Національний банк України разом із Департаментом кіберполіції Національної поліції України та Державною службою спеціального зв'язку та захисту інформації України із 13 травня 2025 року розпочинає чергову хвилю Всеукраїнської інформаційної кампанії з платіжної безпеки – #ШахрайГудбай. 

Її мета – поліпшити обізнаність громадян та нагадати їм про основні правила безпеки під час безготівкових розрахунків, особливо в інтернеті.

Від початку повномасштабного вторгнення спостерігається збільшення проявів кібершахрайства та кіберзлочинності. Сума збитків від незаконних дій та шахрайських операцій з використанням платіжних карток зростає. Так, за 2024 рік порівняно з 2023 роком цей показник збільшився більш ніж на третину (37%) – до загальної суми 1,1 млрд гривень.

Найпоширенішою причиною шахрайства з платіжними картками в Україні, як і у світі, традиційно залишається соціальна інженерія. Тобто коли клієнти самостійно розголошують особисті дані, реквізити платіжних карток, логін та пароль доступу до мобільного та інтернет-банкінгу, підтверджувальні коди та паролі для проведення платіжних операцій або для входу в платіжний застосунок.

Тому поліпшення знань та навичок громадян у сфері безпечного використання платіжних карток та інтернет-банкінгу дасть їм змогу обачніше користуватися безготівковими розрахунками та уберегтися від шахрайських схем і пасток у віртуальному просторі. 

"Фінансові платіжні установи постійно посилюють заходи безпеки, аби вберегти кошти клієнтів, тому шахраї все більше зусиль спрямовують на соціальну інженерію та все частіше виманюють чутливі дані в користувачів. Про це свідчать дані, отримані від надавачів платіжних послуг: 84% від загальної суми всіх збитків було спричинено саме соціальною інженерією. Таких випадків можна було б уникнути, якби українці краще знали правила безпечного використання платіжних карток та інтернет-банкінгу. Щоб нагадати їх громадянам та дати більше інформації про можливі шахрайські схеми й способи протидії кібершахраям, ми розпочинаємо нову хвилю інформаційної кампанії #ШахрайГудбай", – прокоментував заступник Голови НБУ Олексій Шабан.

"Кожне шахрайство починається з довіри – саме на цьому грають аферисти, змушуючи говорити, натискати, встановлювати. Їхня головна зброя — не складні технології, а легковажність, емоції та нестача знань про безпечну поведінку в цифровому середовищі. Тому наша мета – не лише виявляти злочинців, а й запобігати правопорушенням. Кампанія #ШахрайГудбай – це спільна ініціатива Національного банку, кіберполіції та Держспецзв’язку, завдяки якій кожен українець зможе дізнатися, як захистити себе та близьких від фінансових пасток. І навіть кілька простих дій можуть уберегти ваші дані й кошти", – зазначив начальник Департаменту кіберполіції Національної поліції України Юрій Виходець.

“Є відома фраза, що хворобі краще запобігти, ніж її лікувати. Так само ми можемо сказати і про кіберпростір: краще заздалегідь вивчити і дотримуватися правил безпечної поведінки в онлайн-просторі, ніж постраждати від дій кіберзловмисників, втратити через необачність або незнання важливі особисті дані чи кошти. Інформаційна кампанія #ШахрайГудбай – важливий просвітницький захід, який, упевнений, допоможе багатьом українцям посилити навички кібергігієни та підвищити обізнаність про платіжну безпеку”, – наголосив Голова Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України Олександр Потій.

Під час кампанії Національний банк разом із понад 80 партнерами сконцентрує зусилля на роз’ясненні споживачам фінансових послуг основних елементів платіжної безпеки, зокрема щодо таких питань:

  • як перевіряти сайти, чат-боти, на яких користувачі вводять свої платіжні дані;
  • як безпечно купувати в інтернеті;
  • як захистити свій фінансовий номер телефону;
  • як уникнути найпоширеніших схем шахрайства;
  • як випадково не стати співучасником злочину та не потрапити в пастку шахраїв під час пошуку роботи;
  • як захистити свої облікові записи;
  • як створювати складні та унікальні паролі; 
  • як налаштовувати багатофакторну автентифікацію.

Інформаційна кампанія триватиме до кінця року у всіх регіонах України. У її межах Національний банк разом із партнерами інформуватимуть громадян про те, як вберегтися від платіжного шахрайства, зокрема в межах кампанії планується:

  • розміщення плакатів на білбордах, сітілайтах, громадському транспорті, зупинках громадського транспорту;
  • розміщення відеороликів на моніторах в ЦНАП, ТРЦ, АЗС, торговельних закладах, у відділеннях банків, магазинах мобільних операторів, метрополітені, вокзалах, потягах “Інтерсіті”, сервісних центрах МВС України, центрах зайнятості;
  • розміщення плакатів та брошур в приміщеннях центрів зайнятості, центрів з надання безоплатної правничої допомоги, відділках поліції;
  • розміщення публікацій у соціальних мережах, медіа, телеграм-каналах, сайтах партнерів;
  • участь в тематичних радіоефірах та сюжетах на телебаченні;
  • випуск соціальної газети для людей старшого віку про платіжну безпеку та її поширення в сервісних центрах Пенсійного фонду України;
  • проведення конкурсів, вебінарів та інші освітніх заходів для учнів, студентів, освітян;
  • здійснення смс- та e-mail-розсилання;
  • розміщення соціального відео/аудіоролику на телебаченні/радіо.

Також вся корисна інформація буде зібрана на спеціальній вебсторінці кампанії #ШахрайГудбай.

Генеральні партнери:

Міністерство внутрішніх справ, Міністерство соціальної політики України, Міністерство молоді та спорту України, Безоплатна правнича допомога, Державний центр зайнятості, Простір, Київстар, Lifecell, Райффайзен Банк, Укрексімбанк, ПриватБанк, MEGOGO Освіта, ESET, Армія FM, Опендатабот, YASNO – постачальник електроенергії, газу та рішень з енергоефективності, Amic Energy.

Інформаційні партнери:

Ощадбанк, Укргазбанк, ПУМБ, Укрсиббанк, Універсал Банк, СЕНС Банк, Креді Агріколь Банк, ОТП Банк, Кредобанк, ПроКредит Банк, А-Банк, Банк Восток, Банк Кредит Дніпро, МТБ Банк, Акордбанк, Банк Глобус, Ідея Банк, Радабанк, Піреус Банк, Комінбанк, Банк Кліринговий Дім, Агропросперіс Банк, Банк інвестицій та заощаджень, Асвіо Банк, Індустріалбанк, Sky Bank, RwS bank, Банк Грант, Кредитвест Банк, Кристалбанк, Європейський промисловий банк, Банк Український капітал, Полікомбанк, Мотор-Банк, Банк Фамільний, Український банк реконструкції та розвитку, Банк Траст-Капітал, Перший Інвестиційний Банк, БТА Банк, НАБУ, Mastercard, Portmone, NovaPay, EasyPay, Фокстрот, BlaBlaCar, WOG, SOCAR, Всеукраїнський молодіжний центр, ГО "ВСАД "IT-бабусі", city24, ТЕНЕТ, ТРЦ "King Cross Leopolis" (Львів), ТРЦ "Оазіс" (Хмельницький), ТРЦ "Hollywood" (Чернігів), ТРЦ “Nikolsky” (Харків), ТРЦ “Подоляни” (Тернопіль), ТРЦ “Lavina Mall” (Київ), ТРЦ "Woodmall" (Хмельницький), ТРЦ "Ocean Plaza" (Київ), ТРЦ "Avenir Plaza" (Буча), Рекламна агенція TreeStars, Мережа кінотеатрів "Мультиплекс", Мережа кінотеатрів "Оскар", Мережа кінотеатрів "SMARTCINEMA", Кінотеатр "Кінопарк".

 

 

Підписка на сповіщення

Підписатися на оперативні сповіщення про новини