Перейти до вмісту
Встановлено додаткові вимоги щодо етичної поведінки при врегулюванні простроченої заборгованості

Встановлено додаткові вимоги щодо етичної поведінки при врегулюванні простроченої заборгованості

Національний банк України встановив додаткові вимоги щодо етичної поведінки при врегулюванні простроченої заборгованості (вимоги щодо етичної поведінки). Мета цього кроку – захист прав споживачів та інших осіб через забезпечення відповідального ставлення з боку кредитодавця, нового кредитора чи колектора.

Попри ухвалення Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту споживачів при врегулюванні простроченої заборгованості» («колекторський закон») понад рік тому, Національний банк продовжує отримувати звернення від споживачів  щодо дій фінансових установ та колекторських компаній, які містять ознаки порушення законодавства України. Крім того, питання врегулювання простроченої заборгованості лишається найпоширенішим з-поміж звернень клієнтів небанківських фінустанов. 

Для підсилення та однозначного трактування норм «колекторського закону» спільно з учасниками ринку були розроблені додаткові вимоги щодо етичної поведінки.

Зокрема, деталізуються окремі процедурні питання, вводиться заборона отримувати згоду споживача на обробку даних його телефонного довідника та журналу дзвінків з метою врегулювання простроченої заборгованості. Водночас споживачі чи інші особи мають право фіксувати неправомірну взаємодію, що може бути передана до Національного банку й використана під час перевірки дотримання вимог щодо етичної поведінки.

Крім того,  врегульовано питання передачі даних третіх осіб, які не є поручителями, майновими поручителями або спадкоємцями. Якщо споживач надає персональні дані третіх осіб, зокрема близьких осіб, це не означає їхню безпосередню згоду на взаємодію. Вони мають надати такий дозвіл самостійно.

Також  уточнено норми щодо особистих зустрічей зі споживачем чи іншими особами. Такі зустрічі мають відбуватися добровільно після отримання окремої згоди на проведення кожної такої зустрічі. Зустрічатися за місцем роботи – заборонено.  Під заборону  також потрапили низка некоректних практик, які були виявлені Національним банком у процесі розгляду звернень громадян.

Ці та інші вимоги затверджені постановою Правління Національного банку України від 04 серпня 2022 року № 170 "Про затвердження Положення про встановлення додаткових вимог щодо взаємодії із споживачами фінансових послуг та іншими особами при врегулюванні простроченої заборгованості (вимог щодо етичної поведінки)" та набувають чинності з 05 серпня 2022 року.

Довідково

З дня введення в дію Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту споживачів при врегулюванні простроченої заборгованості» найбільший відсоток звернень до Національного банку з питань врегулювання простроченої заборгованості зафіксовано щодо роботи саме небанківських фінустанов, які мають право надавати споживчі кредити. Так, у другому кварталі 2022 року звернення через порушення вимог щодо етичної поведінки становлять більше третини всіх звернень щодо діяльності таких фінустанов. Водночас дуже незначний відсоток таких звернень було отримано щодо діяльності банків, за якими також практично не зафіксовано практики застосування нецивілізованих методів врегулювання простроченої заборгованості.

У зв’язку з цим  банки мають узгодити свою діяльність із зазначеною постановою упродовж трьох місяців, небанківські фінустанови та колектори – упродовж двох.

 

Теги:

Теги:

Підписка на сповіщення

Підписатися на оперативні сповіщення про новини