Перейти до вмісту
Загальні підходи та правила подання звітності кредитними спілками до НБУ після 1 липня 2020 року

Загальні підходи та правила подання звітності кредитними спілками до НБУ після 1 липня 2020 року

Вчора відбулася робоча онлайн-зустріч Національного банку та представників Національної асоціації кредитних спілок України. Темою зустрічі стали питання щодо майбутнього подання звітності кредитних спілок до НБУ.

Нагадаємо, що вже за тиждень Національний банк набуде повноважень із регулювання небанківських фінансових послуг. У зв’язку з цим нагальними питаннями ринку до Національного банку є формат, строки та вимоги до подання звітності за перше півріччя 2020 року.

Директор Департаменту статистики та звітності Юрій Половньов презентував загальні підходи та правила подання звітності до НБУ, які мають бути зрозумілими та зручними для суб’єктів господарювання, зокрема йшлося про таке:

Жодних нових форм звітності

У найближчі пів року Національний банк не запроваджуватиме ані нових форм звітності, ані додаткових звітних показників. До 2021 року потрібно зазначати лише показники, що є в формах звітності, затверджених Національною комісією, що здійснює регулювання у сфері ринків фінансових послуг (далі – Нацкомфінпослуг). Для майбутнього регулятора більш важливим є технологічний обмін інформацією з коректними показниками та їх економічний зміст. Зміни до нормативно-правових актів НБУ щодо звітності з’являться не раніше наступного року. Надалі такі зміни планується здійснювати не частіше одного разу на рік.

Шляхи подання звітності

Подання регуляторної звітності відбуватиметься через спеціальний ресурс Національного банку− portal.bank.gov.ua (далі – вебпортал), доступ до якого потребує попередньої реєстрації. Для прискорення реєстрації можна додатково надіслати сканкопію листа про реєстрацію на електронну адресу [email protected]. Звітні файли подаватимуться в стандартному XML форматі відповідно до реєстру показників, які були опубліковані на офіційному вебсайті НБУ в розділі “Статистика”. Подання пакетів фінансової звітності, яка розкривається відповідно до законодавства України, передбачено здійснювати засобами електронної пошти НБУ.

Нові можливості для подання звітності

Система приймання звітності Національного банку передбачає можливість переподання звітних файлів протягом затвердженого для подання звітності періоду. Прийнятим буде вважатися останній успішно завантажений файл. Це дасть змогу новим учасникам регулювання виправляти можливі неточності без застосування заходів впливу.

Подовження терміну подання звітності

Національний банк планує розглянути можливість продовжити строки подання звітності небанківськими фінансовими установами за перше півріччя поточного року для успішного завантаження файлів всіма учасниками та вирішення технічних і методологічних питань.

Відміни в формах фінансової звітності

Фінансова звітність подається в одиницях виміру – тисячах, а система НБУ передбачає приймання в копійках. Для зручності учасники дискусії домовилися формувати окремі показники фінансової звітності, які будуть подаватись через вебпортал НБУ в копійках шляхом додавання 5 нулів до чинного формату звітності.

Друга відмінність полягає в тому, що система подання звітності НБУ дозволяє приймати звітні файли лише з одним кваліфікованим електронним підписом, а не з двома (керівника та головного бухгалтера), як зазначено в нормативно-правових актах Нацкомфінпослуг. Проте це стосується подання регуляторних звітів через вебпортал. Подання фінансової звітності засобами електронної пошти НБУ передбачено завіряти двома кваліфікованими електронними підписами.

У фокусі уваги учасників зустрічі також були:

  • технічні питання щодо тестового подання звітності, яке буде можливим до середини липня 2020 року. Після цього тестовий сервіс буде відключено та відкрито доступ до продуктивного сервісу подання звітності;
  • процедура завантаження звітів у систему (фахівці НБУ покроково прокоментували процедуру завантаження);
  • можливість використання для подання звітності програмного забезпечення, що може спростити цей процес. НБУ не надає жодних рекомендацій щодо вибору програмного забезпечення, проте підтримує автоматизацію звітності та активне використання ІТ-технологій. Існуюча в НБУ технологія подання звітності передбачає можливість повної автоматизації даного процесу.

Представники НБУ зазначили, що подання звітності має відбуватися згідно з розпорядженням Нацкомфінпослуг №177 від 25.12.2003, яке чітко регламентує форми подання звітності, формати та показники. З іншого боку програмне забезпечення НБУ не дає можливості виконати усі технічні вимоги чинного розпорядження (зокрема щодо накладання двох підписів). Проте усі розуміють, що з 1 липня почнеться перехідний період, під час якого майбутній регулятор зможе розробляти та впроваджувати власні нормативно-правові акти, які повністю легалізують для небанківських фінансових установ практику подання звітності.

Корисні посилання
Процес реєстрації:  https://tinyurl.com/tce65qz
Роз'яснення та інструкції: https://tinyurl.com/sytve7g
Презентація щодо подання звітності: https://tinyurl.com/t29o2az
Відеоінструкція про те, як подавати звітність: https://youtu.be/nCdqKXno8gw
 
Підписка на сповіщення

Підписатися на оперативні сповіщення про новини