Національний банк України разом із Незалежною асоціацією банків України (НАБУ) провів конференцію «Два роки після СПЛІТу: реалії сьогодення та перспективи розвитку».
Захід зібрав учасників ринку небанківських фінансових послуг та їхніх об’єднань, колекторського бізнесу та інших стейкхолдерів.
У вступному слові заступник Голови Національного банку Сергій Ніколайчук зазначив, що до сьогодні зусилля Національного банку спрямовувалися на розроблення візії нового регулювання небанківського фінансового сектору, ухвалення першочергових актів для реалізації функцій регулювання та нагляду, а також на підготовку низки законодавчих пропозицій. «Попри турбулентні часи, на сьогодні ринок небанківських фінансових послуг упевнено прямує до прозорості, стійкості та посилення довіри до нього. Наші подальші кроки і надалі спрямовуватимуться на досягнення цієї мети», – наголосив Сергій Ніколайчук.
Стан ринку небанківських фінансових послуг – яскраве свідчення коректності дій регулятора. Незважаючи на зменшення кількості фінустанов від початку реформи «СПЛІТ», обсяги активів усіх секторів зросли. Найбільше – у фінансових компаній.
Як регулятор ринку Національний банк слідує оголошеній стратегії щодо запровадження ефективного ризик-орієнтованого нагляду за небанківськими фінансовими установами. «Минулого року в межах безвиїзного нагляду було перевірено понад 1 900 фінансових установ. У центрі уваги регулятора – дотримання фінансовими установами нормативів та виявлення ризиків, які можуть негативно впливати на стан ринку небанківських фінансових послуг», – сказала директорка Департаменту нагляду за ринком небанківських фінансових послуг Національного банку Ольга Максимчук.
Національний банк удосконалив правила роботи, порядок та умови допуску на ринок небанківських фінансових установ, наблизивши їх до європейських стандартів.
Суттєво оновлено процедури ліцензування та реєстрації. За новими правилами включення до реєстрів може здійснюватися як у межах окремої процедури, так і одночасно з видачею ліцензій. Крім того, оптимізовано перелік документів, які подаються для отримання ліцензії, оновлено вимоги до ділової репутації та фінансового стану надавачів фінансових послуг.
«Нові ліцензійні умови – важливий крок у напрямі впорядкування ринку небанківських фінансових послуг та його наближення до міжнародних стандартів. Такі умови створюють нові можливості для учасників ринку і є передумовою для його подальшого розвитку», – прокоментував директор Департаменту ліцензування Національного банку Михайло Федоренко.
Ключовими досягненнями за цей нетривалий період можна вважати ухвалення Верховною Радою України та набрання чинності Законами України «Про фінансові послуги та фінансові компанії», «Про страхування», «Про платіжні послуги», «Про фінансовий лізинг», «Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту споживачів при врегулюванні простроченої заборгованості», що розроблені за активної участі фахівців Національного банку.
«Загалом у 2020–2021 роках Національний банк прийняв 32 нормативно-правових акти у сфері регулювання ринку небанківських фінансових послуг. Це документи, які стосуються найважливіших аспектів регулювання та нагляду на ринку небанківських фінансових послуг. Йдеться, зокрема, про документи з питань ліцензування, розкриття структур власності, звітності, безвиїзного нагляду, інспекційних перевірок, оцінки ризиків, застосування заходів впливу тощо», – сказав заступник директора Департаменту методології регулювання діяльності небанківських фінансових установ Національного банку Сергій Савчук.
Важливою подією від початку реформи «СПЛІТ» стало ухвалення Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту боржників при врегулюванні простроченої заборгованості» (так званого закону про колекторську діяльність). З ухваленням цього закону в Україні вперше з’явилося чітке законодавче регулювання роботи колекторських компаній та кредитодавців під час врегулювання простроченої заборгованості за споживчими кредитами, а також визначено регулятора – Національний банк України. На сьогодні до Реєстру колекторських компаній внесено 67 компаній.
Захист прав споживачів фінансових послуг – важливий пріоритет роботи Національного банку. Управління захисту прав споживачів фінансових послуг активно працює у площині надання реальної допомоги споживачам, інтереси яких були порушені. Так, упродовж 2021 року отримано та опрацювало більше 40 000 письмових звернень громадян. Серед небанківських установ лідерами були мікрофінансові компанії, щодо роботи яких було отримано понад 25 500 звернень. Стосовно діяльності страхових компаній – понад 4 200 звернень, роботи кредитних спілок – майже 100 звернень, ще близько 100 звернень стосувалися інших небанківських фінансових установ.
«Стандартними напрямами регулювання і захисту прав споживачів були і будуть прозоре розкриття інформації, чесна реклама, додаткові вимоги до договорів, порядок здійснення нагляду. Захист інтересів споживачів фінансових послуг – головна передумова формування довіри до ринку небанківських фінансових послуг», – наголосила начальник Управління захисту прав споживачів фінансових послуг Національного банку Ольга Лобайчук.
Під час конференції обговорювалися питання фінансового моніторингу, проведення інспекційних перевірок, оновлених вимог до складання та подання звітності небанківськими фінустановами тощо.