Національний банк захищатиме в суді правомірність окремих рішень про застосування заходів впливу до ТОВ "ФІНАНСОВА КОМПАНІЯ "ВІКТОРІЯ", ТОВ "ФК "КОНГУР", ТОВ "ФК "ФРЕЙЗЕР", ТОВ "ФК "МУСТАНГ ФІНАНС", ТОВ "ВЕЙ ФОР ПЕЙ" за порушення законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення (далі – ПВК/ФТ), оскаржених цими установами в судовому порядку.
Нагадаємо, в червні 2024 року Національний банк застосував до ТОВ "ФІНАНСОВА КОМПАНІЯ "ВІКТОРІЯ" захід впливу у вигляді письмового застереження за порушення вимог пункту 16 розділу ІІ Правил організації статистичної звітності, що подається до Національного банку України в умовах особливого періоду, затверджених постановою Правління Національного банку України від 18 грудня 2018 № 140* (далі – Правила № 140), у частині порушення встановленого порядку заміни файлів, виправлення помилок у даних статистичної звітності з питань ПВК/ФТ, а саме подання змін до інформації (статистичної звітності) до Національного банку з порушенням строку, встановленого Правилами № 140.
У липні 2024 року Національний банк застосував заходи впливу до:
ТОВ "ФК "КОНГУР" – штраф у розмірі 935 000,00 грн за порушення вимог:
- частини першої статті 8 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" (далі – Закон про ПВК/ФТ) у частині неналежного виконання установою обов’язку з урахуванням вимог законодавства оновлювати внутрішні документи з питань ПВК/ФТ;
- пункту 4 частини другої статті 8 Закону про ПВК/ФТ у частині неналежного виконання установою обов’язку здійснювати належну перевірку нових клієнтів;
- частин першої та другої статті 7 Закону про ПВК/ФТ у частині неналежного виконання установою обов’язку застосовувати у своїй діяльності ризик-орієнтований підхід;
- пунктів 82 та 83 розділу V Положення про здійснення установами фінансового моніторингу, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 28 липня 2020 року № 107* (далі – Положення № 107). Порушення полягає в невиконанні обов’язку здійснювати постійний контроль за відповідністю відповідального працівника установи вимогам, установленим Законом про ПВК/ФТ та Положенням № 107;
- пункту 15 частини другої статті 8 Закону про ПВК/ФТ та абзацу четвертого пункту 41 розділу ІV Положення про порядок організації та здійснення нагляду у сфері фінансового моніторингу, валютного нагляду, нагляду з питань реалізації і моніторингу ефективності персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), затвердженого постановою Правління Національного банку України від 30 червня 2020 року № 90* (далі – Положення № 90). Порушення полягає в неналежному виконанні установою обов’язку подавати в повному обсязі на запит Національного банку достовірну інформацію та/або документи (висновки, рішення тощо), копії документів або витяги з документів, що стосуються виконання установою вимог законодавства у сфері ПВК/ФТ та необхідні Національному банку для здійснення нагляду у сфері ПВК/ФТ, у тому числі для перевірки фактів порушень вимог законодавства у сфері ПВК/ФТ;
- частини першої статті 15 Закону про ПВК/ФТ, що полягає в невиконанні установою обов’язку відмовитися від встановлення (підтримання) ділових відносин з клієнтом у разі подання клієнтом недостовірної інформації;
- пункту 6 розділу ІІ Правил № 140*, що полягає в поданні до Національного банку звітності з питань ПВК/ФТ з порушенням порядку формування показників статистичної звітності;
ТОВ "ФК "ФРЕЙЗЕР" – штраф у розмірі 595 000,00 грн за порушення вимог:
- частини першої статті 8 Закону про ПВК/ФТ у частині неналежного виконання установою обов’язку з урахуванням вимог законодавства та оцінки ризиків, притаманних її діяльності, розробляти, впроваджувати та оновлювати внутрішні документи з питань ПВК/ФТ;
- пункту 4 частини другої статті 8 Закону про ПВК/ФТ у частині неналежного виконання установою обов’язку здійснювати належну перевірку нових та існуючих клієнтів;
- частин першої та другої статті 7 Закону про ПВК/ФТ у частині неналежного виконання установою обов’язку застосовувати у своїй діяльності ризик-орієнтований підхід;
- пунктів 82 та 83 розділу V Положення № 107, що полягає в невиконанні установою обов’язку здійснювати постійний контроль за відповідністю відповідального працівника установи вимогам, установленим Законом про ПВК/ФТ та Положенням № 107;
- пункту 15 частини другої статті 8 Закону про ПВК/ФТ та абзацу четвертого пункту 41 розділу ІV Положення № 90, що полягає в неналежному виконанні установою обов’язку подавати в повному обсязі на запит Національного банку достовірну інформацію та/або документи (висновки, рішення тощо), копії документів або витяги з документів, що стосуються виконання установою вимог законодавства у сфері ПВК/ФТ та необхідні Національному банку для здійснення нагляду у сфері ПВК/ФТ, у тому числі для перевірки фактів порушень вимог законодавства у сфері ПВК/ФТ;
- пункту 6 розділу ІІ Правил № 140*, що полягає в поданні до Національного банку звітності з питань ПВК/ФТ з порушенням порядку формування показників статистичної звітності.
У жовтні 2024 року Національний банк застосував до ТОВ "ФК "МУСТАНГ ФІНАНС" захід впливу у вигляді накладення штрафу в розмірі 391 000,00 грн за порушення вимог:
- пункту 15 частини другої статті 8 Закону про ПВК/ФТ та абзацу першого пункту 79 розділу ІV Положення № 90* у частині неналежного виконання установою обов’язку в повному обсязі подавати в порядку, встановленому Національним банком, на його запити достовірну інформацію та/або документи (висновки, рішення тощо), копії документів або витяги з документів, що стосуються виконання установою вимог законодавства у сфері ПВК/ФТ та необхідні Національному банку для здійснення ним нагляду у сфері ПВК/ФТ, у тому числі для перевірки фактів порушень вимог законодавства у сфері ПВК/ФТ;
- пункту 16 розділу ІІ Правил № 140* у частині порушення встановленого порядку заміни файлів, виправлення помилок у даних статистичної звітності з питань ПВК/ФТ, а саме – подання змін до інформації (статистичної звітності) до Національного банку з порушенням строку, встановленого Правилами № 140;
У листопаді 2024 року Національний банк застосував до ТОВ "ВЕЙ ФОР ПЕЙ" два заходи впливу:
1) штраф у розмірі 15 353 950,00 грн за порушення вимог пункту 2 частини другої статті 8 Закону про ПВК/ФТ у частині невиконання установою обов’язку забезпечити належну організацію та проведення первинного фінансового моніторингу.
Зазначене призвело до порушення вимог:
- частин першої та другої статті 7 Закону про ПВК/ФТ у частині неналежного застосовування установою у своїй діяльності ризик-орієнтованого підходу, враховуючи відповідні критерії ризику, пов’язані з її клієнтами, в порядку, визначеному внутрішніми документами установи з питань ПВК/ФТ;
- абзаців першого та другого частини першої статті 8 Закону про ПВК/ФТ у частині неналежного виконання установою обов’язку розробляти, впроваджувати та оновлювати внутрішні документи з питань ПВК/ФТ;
- пункту 4 частини другої статті 8 Закону про ПВК/ФТ у частині неналежного виконання установою обов’язку здійснювати належну перевірку нових, а також існуючих клієнтів;
- пункту 17 частини другої статті 8 Закону про ПВК/ФТ у частині неналежного виконання установою обов’язку документувати заходи, вжиті з метою виконання вимог законодавства у сфері ПВК/ФТ;
- пункту 18 частини другої статті 8 Закону про ПВК/ФТ та пункту 23 додатка 1 до Положення № 107, що полягає в неналежному виконанні установою обов’язку щодо зберігання документів, їх копій, записів, даних, інформації щодо заходів, вжитих з метою виконання вимог у сфері ПВК/ФТ;
- пункту 22 частини другої статті 8 Закону про ПВК/ФТ у частині неналежного виконання установою обов’язку проводити внутрішні перевірки своєї діяльності на предмет дотримання вимог законодавства у сфері ПВК/ФТ;
- пункту 25 частини другої статті 8 Закону про ПВК/ФТ у частині невиконання установою обов’язку здійснювати управління ризиками, пов’язаними із запровадженням чи використанням нових та існуючих інформаційних продуктів;
- пункту 16 розділу ІІ Положення № 107 у частині неналежного запровадження системи автоматизації установи, що має забезпечувати, зокрема, постійний моніторинг фінансових операцій клієнтів з метою оперативного виявлення індикаторів підозрілості фінансових операцій;
2) письмове застереження за порушення вимог:
- пункту 23 частини другої статті 8 Закону про ПВК/ФТ, що полягає в незабезпеченні проходження працівником установи, відповідальним за проведення фінансового моніторингу навчання у сфері ПВК/ФТ протягом трьох місяців з дня призначення;
- пункту 20 додатка 1 до Положення № 107 у частині невідображення в анкеті клієнта інформації, отриманої установою за результатами належної перевірки клієнта.
Установою оскаржено рішення про накладення штрафу.
* У редакції, чинній на дату вчинення порушення.