40 фінустанов добровільно відмовилися від ліцензій
З 1 липня 2020 року Національний банк перейняв на себе функції регулятора ринку небанківських фінансових послуг: страхових, лізингових, факторингових компаній, кредитних спілок, ломбардів та інших фінансових компаній.
У цьому розділі ми зібрали інформацію, пов'язану з особливостями переходу небанківських фінансових установ під регулювання і нагляд Національного банку, зокрема про навчання, зміни в документообігу та іншу корисну інформацію, яка допоможе учасникам ринку швидше звикнути до нового регулятора.
Водночас інформацію, що буде стосуватись регуляторних рішень (з питань надання ліцензій, нагляду, перевірок, фінансового моніторингу тощо) і яку надалі публікуватимемо на постійній основі, ви зможете знайти на відповідних підсторінках розділу "Нагляд".
Реєстри та переліки небанківських установ та інших учасників ринків фінансових послуг, ліцензування, реєстрацію та авторизацію яких здійснює Національний банк.
Що змінює "спліт"?
Сьогодні є три фінансових регулятори - Національний банк, Нацкомісія з цінних паперів та фондового ринку та Нацкомфінпослуг. Після реалізації "спліту" залишиться два - Національний банк, Нацкомісія з цінних паперів та фондового ринку - які працюватимуть більш ефективно.
НБУ стане регулятором страхових, лізингових, факторингових компаній, кредитних спілок, ломбардів та інших фінансових компаній. До повноважень НКЦПФР передається регулювання та нагляд за діяльністю недержавних пенсійний фондів, адміністраторів пенсійних фондів, а також фондів фінансування будівництва.
Для чого взагалі потрібен був "спліт"?
«Спліт» забезпечить прозорість, надійність та ефективність небанківського фінансового ринку. Фінансові ринки — це сполучені посудини. Ми зробили одну частину фінринку, тобто банківський сектор, прозорою і стабільною. Але інша залишається у напівтіні. Тому зараз неможливо гарантувати ні фінансову стабільність, ні підвищення інвестиційної привабливості фінсектору загалом, ні захист прав споживачів.
«Спліт» забезпечить безпеку українців як споживачів фінансових послуг. Адже він дозволить встановити чіткі вимоги до небанківських фінансових установ, а також побудувати системний контроль за їх дотриманням. Урешті-решт, ми таким чином зможемо запобігти виникненню фінансових пірамід або шахрайських схем, таких як Банк «Михайлівський», тобто забезпечимо повністю прозорий та надійний фінансовий сектор.
Саме консолідована модель нагляду за небанківським фінринком, коли є лише два регулятори – НБУ та НКЦФБР, дозволить завершити реформу фінансового сектору, яка була розпочата у 2014 році після Революції гідності.
Після “спліта” для ринку буде запропонований більш ефективний підхід до регулювання, який водночас дозволить уникнути надмірного контролю з боку регулятора. Вимоги до фінансових установ будуть залежати від ризику для споживачів та від впливу компанії на ринок. Наприклад, якщо компанія не залучає коштів від клієнтів, її діяльність є менш ризиковою, а тому до неї має бути менше вимог, а самі вимоги мають бути простішими.
Водночас до будь-якої компанії на ринку буде три базові вимоги – наявність і достатність власного капіталу, прозора структура власності та дотримання законодавства про фінансовий моніторинг. Це забезпечить рівні умови для роботи компаній. А також дозволить поступово оздоровити ринок, оскільки ці вимоги будуть запобігати використанню небанківських фінансових установ у різних схемах, наприклад, ухилення від сплати податків.
Що вже завтра зміниться для учасників небанківського фінринку з ухвалення закону про "спліт"? Що НБУ робитиме в першу чергу?
Ми не робитимемо бурі для небанківського фінансового ринку. Тобто ні завтра, ні післязавтра, і навіть за декілька місяців нічого радикально не зміниться. Законопроект про "спліт" передбачає перехідний період, який триватиме до 1 липня 2020 року. Упродовж цього періоду діятиме чинне регулювання та повноцінно працюватиме Нацкомфінпослуг. Тобто включно до 30 червня регулюванням ринку як і раніше займатиметься Нацкомфінпослуг, а вже з 1 липня 2020 року цю функцію виконуватиме Національний банк.
Наш фокус під час перехідного періоду – комплексний аналіз небанківського фінансового ринку. НБУ розроблятиме нове секторальне регулювання та вимоги з урахуванням результатів такого аналізу та у тісному діалозі з ринком.
Упродовж перехідного періоду Національний банк проведе інвентаризацію законодавства за секторами. Ця робота розпочнеться упродовж місяця. За результатами перегляду законодавства НБУ підготує Білі книги із детальними пропозиціями регулювання окремих сегментів небанківського фінансового ринку. Ці документи пройдуть широке публічне обговорення серед представників фінансових установ, експертів та інших зацікавлених осіб (споживачів, кредиторів та інвесторів фінансових послуг).
Також упродовж перехідного періоду НБУ та Нацкомфінпослуг готуватимуться до передачі справ. Ми проведемо конкурси на нові посади у відповідних структурних підрозділах, які створюватимуться, або доповнюватимуться новими спеціалістами для роботи з небанківськими фінринками; отримаємо від Нацкомфінпослуг усю документацію, архіви, звітність; залучимо представників ринку до тестування подачі звітності до НБУ тощо.
Як будуватимете інституційну спроможність для регулювання небанківського фінринку?
Нові повноваження НБУ логічно доповнять вже наявні наші функції. Це, насамперед, полягає у створенні єдиного центру відповідальності за стабільність фінансової системи.
Ми вже володіємо дієвими та перевіреними механізмами та процедурами, які використовуємо при нагляді за банками. Подібні механізми та процедури застосовуються Національним банком при регулюванні діяльності з переказу коштів та валютних операцій, які здійснюються небанківськими фінансовими установами.
Завдяки нашій інституційній незалежності, забезпеченій законом про НБУ, ми не маємо погоджувати свої акти з Державною регуляторною службою чи реєструвати їх в Міністерстві юстиції України. На нас також не поширюється мораторій на проведення перевірок, який вже майже два роки діє на небанківському фінансовому ринку. Це дозволить нам більш гнучко наглядати за ринком та адекватно і вчасно реагувати на негативні сигнали.